Oto foto

Stefan Kurzyp

 

(ur. 1940, zm 2020 we Wrocławiu) Asystent operatora i fotosista związany z Wytwórnią we Wrocławiu. Fotografią interesował się od wczesnej młodości. Dlatego, gdy pracował już jako asystent operatora i otrzymał propozycję dorobienia sobie jako fotosista, zgodził się bez chwili wahania. „To było przy filmie »Ściana czarownic« Pawła Komorowskiego” – wspomina. „Kierownik produkcji, Tadeusz Karwański nie chciał nikogo dodatkowego zatrudniać, bo zdjęcia odbywały się górach, w trudnych warunkach. Mówi do mnie: »Dla pana to chyba żaden problem, żeby wziąć aparat na szyję, a ja nie będę musiał odpowiadać za kolejną osobę w tych górach«”1.

 

 

Pierwszym aparatem Kurzypa była Magnolia na cięte błony 13x18. I choć fotografowanie w górach tym mało mobilnym, wymagającym statywu aparatem było mordęgą, Kurzyp sprawdził się w roli fotosisty i od tej pory przy wielu filmach był zarówno asystentem operatora, jak i fotosistą. Dosyć szybko przerzucił się na aparat 6x6 – format ten do dziś ceni zresztą najbardziej. Zawsze starał się, by „fotos ukazywał przede wszystkim relacje między głównymi bohaterami oraz ich emocje i w ten sposób przedstawiał historię filmu”2. Za fotosy do filmu „Lalka” Hasa dostał nagrodę Centralnej Agencji Fotograficznej. „Zresztą to właśnie z Wojtkiem Hasem najlepiej mi się pracowało przy wyborze fotosów” – mówi. „Wojtek wiedział, że fotos stanowi najlepszą reklamę, że może widza zainteresować filmem na długo przed premierą w kinie. Wielu innych reżyserów robiło wielkie filmy i wielką sztukę, a zupełnie nie doceniali roli fotosu. A Has wiedział, że fotos w pewien sposób reprezentuje jego film i dlatego musi być jak najlepszy. »Lalka« jest mi bardzo bliska, zrobiłem wówczas na planie setki zdjęć. Wiele z tych oryginalnych negatywów do »Lalki« zatrzymałem w swoim domowym archiwum jako cenną pamiątkę”3

 

Oprac. Piotr Śmiałowski

 

Filmografia Kurzypa jako fotosisty:

1966 – „Ściana czarownic”

1967 – „Wenus z Ille”

1968 – „Lalka”

1969 – „Urząd”

1970 – „Książę sezonu”

1970 – „Kto wierzy w bociany”

1970 – „Prom”

1971 – „Motodrama”

1971 – „Wizyta”

1972 – „Uciec jak najbliżej”

1972 – „Z tamtej strony tęczy”

1973 – „Pies”

1973 – „Zasieki”

1973 – „Stawiam na Tolka Banana”

1974 – „Cień tamtej wiosny”

1974 – „Urodziny Matyldy”

1974 – „Opowieść w czerwieni”

1974 – „Wieczne pretensje”

1975 – „Egzekucja w zoo”

1975 – „Lis”

1976 – „Blizna”

1976 – „Powrót”

1977 – „Zapach ziemi”

1978 – „Koty to dranie”

1979 – „Ród Gąsieniców”

1980 – „Ukryty w słońcu”

1980 – „Gdy nad »Anną« gorzało niebo”

1980 – „Głosy”

1980 – „Zajęcia dydaktyczne”

1981 – „Dreszcze”

1981 – „Rdza”

1981 – „Wolny strzelec”

1982 – „Wyjście awaryjne”

1982 – „Jeśli się odnajdziemy”

1983 – „Dolina szczęścia”

1983 – „Tajemnica starego ogrodu”

1985 – „Och, Karol”

1985 – „Sezon na bażanty”

1986 – „Tango z kaszlem”

1987 – „Cienie” (wespół z Janem Górskim)

1987 – „Na srebrnym globie”

1988 – „Kogel-mogel”

1988 – „Penelopy”

1990 – „Seszele”

1990 – „Śmierć dziecioroba”

1990 – „Kamienna tablica”

1991 – „In flagranti”

1992 – „Pograbek”

1993 – „Jańcio Wodnik”

1993 – „Obcy musi fruwać”

1995 – „Deborah”

1996 – „Deszczowy żołnierz”

1998 – „Liceum czarnej magii”

1998 – „Dom Pirków”



1. Wywiad ze Stefanem Kurzypem z 11 lutego 2014

2. Por. A. Wyżyński, Zawód: fotosista, Filmpro, październik 2012

3. Wywiad ze Stefanem Kurzypem z 11 lutego 2014


Galeria

 

powrót do poprzedniej strony