Rękopis znaleziony w Saragossie
Directing:
Has Wojciech Jerzy
Year: 1964,
Country: Polska
Type: fabularny; format: kinowy; color of the movie:czarno-biały
Film genre:
film kostiumowy, film poetycki, film fantastyczny
Jak zekranizować tak bogaty utwór, jakim jest pierwowzór literacki hrabiego Jana Potockiego? Na wersję powieści, nad którą pracował Has, składa się 66 dni. Przedstawione są w strukturze idących – nawet kilkanaście poziomów w głąb – szkatułek. Pomysłem na film zaraził reżysera przedwojenny krakowski przyjaciel – pisarz Tadeusz Kwiatkowski, który później w szalonym tempie kilkunastu dni opracował pierwszą wersję scenariusza. Mimo że nie ingerowano w dialogi, należało mocno zredukować materiał: ograniczyć liczbę wątków i szkatułek. Pierwsza wersja scenariusza została następnie warsztatowo i wizualnie rozpracowana przez trzech specjalistów – reżysera, operatora i scenografa, odpowiednio: Mieczysława Jahodę i Jerzego Skarżyńskiego we współpracy z Lidią Skarżyńską, współautorką kostiumów.
Zdecydowano się na taśmę czarno-białą, głównie ze względów ekonomicznych: dostępu jedynie do rodzimych plenerów i braku wystarczających środków na zakup tylu metrów kolorowego materiału światłoczułego. Efekt był jednak wspaniały. Góry Sierra Morena zagrała Jura Krakowsko-Częstochowska. Imitacja była tak udana, że oglądający film Hiszpanie, z przyznającym się do aż trzech seansów Buñuelem na czele, byli święcie przekonani, że te sceny kręcono w ich kraju.
Film składał się głównie z epizodów, scalanych w całość pojedynczymi postaciami, co wymagało zaangażowania wyjątkowo licznej obsady. W większych rolach pojawia się na ekranie aż 187 osób – każdego należało ubrać w kostium, część trzeba było przeszkolić z jazdy konnej i szermierki. Zaplanowanie tak skomplikowanego procesu wymagało olbrzymiego nakładu pracy na etapie preprodukcji, co jednak popłaciło – film udało się nakręcić szybciej, niż pierwotnie zakładano, nie przekroczono również budżetu.
Choć dzisiaj aktor stopił się z tą rolą, obsadzenie Zbyszka Cybulskiego nie było wówczas oczywistym tropem. Był kilkanaście lat starszy od książkowego van Wordena, a z powodu postępującej choroby alkoholowej miał nadwagę i był bez formy. Przed kamerą miał stanąć w historycznym kostiumie (pierwszy i jedyny raz w ekranowej karierze) oraz bez okularów. A miał bardzo słaby wzrok, co nie ułatwiało gry w scenach walki na szable i jazdy konnej. Zagubiony, nie do końca poważny wygląd bohatera dodał jednak filmowi głębi i lekkości.
Swój klimat zawdzięcza on również muzyce. Jej autorem jest Krzysztof Penderecki. Kompozytor połączył elementy inspirowane klasyczną muzyką hiszpańską, nagraną z Wielką Orkiestrą Polskiego Radia w Katowicach, z eksperymentalną muzyką elektroniczną, realizowaną w warszawskim Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia. To połączenie zbudowało dwa poziomy wykreowanego przez Hasa świata: rzeczywisty i baśniowy. Podkreśliło też obecny w opowieści pierwiastek grozy.
Film przyjęto pozytywnie, chociaż niektórzy narzekali na zbyt długi metraż oraz mnogość wątków utrudniającą śledzenie akcji. Rękopis… pokazano w ramach retrospektywy reżysera na festiwalu w Cannes, znalazł się też w konkursach w San Sebastian i Stiges. Jego legenda miała się jednak dopiero narodzić. Jerry Garcia z zespołu The Grateful Dead sprowadził film do USA. Po jego śmierci pozytyw z krótszą wersją montażową wykupili Martin Scorsese i Francis Ford Coppola, aby przygotować wydanie DVD. Właśnie ta wersja trafiła do dystrybucji w amerykańskich kinach studyjnych. Wreszcie dzieło doczekało się w Polsce rekonstrukcji z taśmy negatywowej.
Na czym polega wyjątkowość Rękopisu znalezionego w Saragossie? Niewątpliwie jego siłą jest niepodrabialny styl, który stanie się znakiem rozpoznawczym kolejnych dzieł Hasa. Reżyser wykreował świat utkany wyłącznie z fantazji i na poły oniryczny. Przełożył na język kina tekst zdawałoby się nieadaptowalny. Z maestrią żongluje konwencjami i gatunkami: wychodząc od łotrzykowskiego filmu płaszcza i szpady, przechodzi przez elementy kina grozy, realizmu baśniowego, by ostatecznie zaproponować widzom wielowymiarową przypowieść filozoficzną. Cała podróż Alfonsa jest de facto nauką, mierzeniem się z nowymi wyzwaniami, wstępowaniem na kolejne stopnie wtajemniczenia: miłosnego, mistycznego, filozoficznego.
Buduje też Has zupełnie nowatorski model nadrealizmu: postaci nie burzą czwartej ściany, zwracając się bezpośrednio do kamery, ale w obrębie samego świata przedstawionego nie kryją się z umownością całej sytuacji. Oniryczny klimat nieustannej maskarady i mylenia tropów zostaje spotęgowany także przez charakterystyczną pracę kamery – jazdę w kierunku przeciwnym do wektorów ruchu postaci. Z czasem nie wiemy, czy bohater śni, czy jest na jawie, czy kolejny łyk wina z pucharu nie skończy się pod szubienicą braci Zoto, czy w jaskini inkwizycji nagle zza drzwi nie wychynie szejk Gomelezów ze swoją świtą, czy pustelnik nie zgubi zdobionego mauretańskiego trzewika. Czy śni, czy sam jest śniony przez czytających księgę żołnierzy i widzów.
Wojciech Jerzy Has, łamiąc obowiązujące zasady i reguły, dał kinu film zagadkę, niepowtarzalny i nadal zaskakujący świeżością i rozmachem. Ta plątanina wątków i elementów splata się w węzeł, którego rozplątanie do dzisiaj stanowi jedno z największych wyzwań filmoznawczych.
Oprac. Tomasz Kolankiewicz
źródło: https://www.fina.gov.pl/lista-polskiego-dziedzictwa-filmowego/
- Do filmu (214)
- Dokumentacyjne (1)
- Próbne (2)
- Werk (109)
- Czarno-biały (326)
Person in the photo:
- Baer Bogdan (2) jako aktor
- Bargiełowska Barbara (1) jako aktorka
- Bartik Stefan (2) jako aktor
- Benoit Ludwik (2) jako aktor
- Billing-Wohl Halina (1) jako aktorka
- Brądel Józef (3) jako wózkarz
- Broński Bronisław (1) jako aktor
- Cembrzyńska Iga (12) jako aktorka
- Clair Andre (1) jako aktor
- Cybulski Zbigniew (86) jako aktor
- Czyżewska Elżbieta (7) jako aktorka
- Dąbrowska-Kuziemska Ludmiła (3) jako aktorka
- Dewoyno Władysław (1) jako aktor
- Dobracki Zbigniew (2) jako charakteryzator
- Fogiel Aleksander (4) jako aktor
- Gołas Wiesław (1) jako aktor
- Grabowski Tadeusz (1) jako aktor
- Hartwig Zbigniew (9) jako operator kamery
- Has Jadwiga (7) jako aktorka
- Has Wojciech Jerzy (40) jako reżyser
- Holoubek Gustaw (8) jako aktor
- Hunko Henryk (3) jako aktor
- Igar Stanisław (5) jako aktor
- Jahoda Mieczysław (21) jako operator
- Jakuczyn Tadeusz (11) jako współpraca operatorska
- Jarosz Rajmund (3) jako aktor
- Jędryka Joanna (12) jako aktorka
- Kaczmarek Jerzy (3) jako aktor
- Kamas Ewa (2) jako aktorka
- Kłosiński Janusz [1920-2017] (9) jako aktor
- Kobiela Bogumił (6) jako aktor
- Kociniak Jan (2) jako aktor
- Kosmalska Wiesława (3) jako aktorka
- Kowalczyk August (6) jako aktor
- Kowalski Wacław (2) jako aktor
- Kozak Andrzej (5) jako aktor
- Krafftówna Barbara (6) jako aktorka
- Kuźniar Zdzisław (2) jako aktor
- Lindner Sławomir (24) jako aktor
- Lipińska Marta (1) jako aktorka
- Litwin Krzysztof (21) jako aktor
- Lombardo Mirosława (13) jako aktorka
- Lutkiewicz Gustaw (2) jako aktor
- Machulski Jan (3) jako aktor
- Maklakiewicz Zdzisław (25) jako aktor
- Mularczyk Stanisław (6) jako asystent operatora obrazu
- Niemczyk Leon (21) jako aktor
- Opaliński Kazimierz (6) jako aktor
- Ostałowski Ryszard (1) jako aktor
- Pawlikowski Adam (17) jako aktor
- Pieczka Franciszek (15) jako aktor
- Piotrowski Andrzej Jerzy (5) jako reżyser II
- Polkowski Andrzej (8) jako aktor
- Przegrodzki Igor (3) jako aktor
- Przybylski Jerzy (3) jako aktor
- Pyrkosz Witold (2) jako aktor
- Rajewski Wojciech (2) jako aktor
- Raksa Pola (4) jako aktorka
- Richard Carmen (8) jako aktorka
- Ronczewski Ryszard (9) jako aktor
- Sass-Zdort Barbara (10) jako współpraca reżyserska
- Sędzińska Alicja (3) jako aktorka
- Sitarz Mieczysław (4) jako oświetlenie
- Skibiński Wojciech (2) jako aktor
- Skupnik Jadwiga (1) jako aktorka
- Sochnacki Bogusław (2) jako aktor
- Straszewski Ryszard (1) jako kierownik produkcji
- Tyszkiewicz Beata (7) jako aktorka
- Wiśniowski Marian (1) jako aktor
- Wojnar Wanda (1) jako współpraca produkcyjna
- Zaliwski Tomasz (5) jako aktor
- niezidentyfikowana (1) jako ?
- niezidentyfikowana (16) jako aktorka
- niezidentyfikowany (4) jako ?
- niezidentyfikowany (20) jako aktor
- niezidentyfikowany (1) jako kaskader

