O Fototece

Manewry miłosne. Najsłynniejsze romanse polskiego filmu

 

Nakładem Wydawnictwa Poznańskiego ukazała się książka Wiesława Kota „Manewry miłosne. Najsłynniejsze romanse polskiego filmu”. Większość ilustracji w książce stanowią zdjęcia pochodzące z Fototeki.

 

Kot, opisując dzieje miłosnych związków, odtwarza także atmosferę powstawania wielu filmów i ich recepcję wśród krytyki i widzów. A tytuły, który wybrał, to oczywiście filmy najbardziej emblematyczne dla polskiego kina: „Do widzenia, do jutra”, „Pociąg”, „Jak być kochaną”, „Lekarstwo na miłość”, „Anatomia miłości”, „Trzeba zabić te miłość”, „Trędowata” czy „Historie miłosne”. Najnowszym analizowanym filmem jest „W imię” Małgorzaty Szumowskiej. Już samo zestawienie tych tytułów w spisie treści pozwala zorientować się, jak często słowo „miłość” lub „kochać” stawało się najważniejszym składnikiem tytułu filmu, mającym przyciągnąć widza do kin.

 

Wydawca pisze o książce: „Filmy o miłości? Pokażcie taki, w którym miłości nie ma. Ona wysyła mu sygnał, on ją bierze za rękę, między nimi kawałek polskiego życia i już na ekranie wyświetla się opowieść nie do zapomnienia. Romans nie do podrobienia. Panicz i włościanka, alkoholik i współuzależniona, przodownik murarski i dziewczyna od krów, bandyta i prostytutka, powstaniec i łączniczka, adiunkt i studentka, ksiądz i zakonnica… Uniesienia i cierpienia na kilogramach celuloidu. A najciekawsza miłość jest wtedy, gdy kończy się w filmie, lecz dalej trwa poza ekranem. I o tym też jest ta książka…Znawca filmu Wiesław Kot odkrywa przed nami świat miłości w polskim kinie, oprowadzając czytelnika po trzydziestu filmach o miłości w jej rozmaitych obliczach: pocztówkowej, nieszczęśliwej, obsesyjnej, uwikłanej w epokę historyczną, niekiedy pięknej, a czasem kalekiej, a nawet tej, do której nigdy nie doszło”.

 

 

 

 

powrót do poprzedniej strony