O Fototece

Cybulski. Podwójne salto

 

Wielkimi krokami zbliża się 50. rocznica śmierci Zbigniewa Cybulskiego. Pierwszym akordem jej obchodów jest publikacja Doroty Karaś „Cybulski. Podwójne salto” – napisana z reporterskim nerwem biografia wielkiego aktora. Karaś, która na co dzień pracuje w gdańskim oddziale „Gazety Wyborczej” i współpracuje z „Wysokimi Obcasami” opisała fenomen Cybulskiego, przyjmując jakby jego perspektywę. Na tle innych, bardziej filmoznawczych analiz jego dorobku, książka ta wnosi nową narrację w dyskusję o Cybulskim. A przy tym, reporterska konwencja pozwoliła dotrzeć i opisać wiele szczegółów z pracy na planie, które dotąd pozostają mało znane (vide: skórzana kurtka jako kostium do roli Kostka w „Pokoleniu”). W książce „Cybulski. Podwójne salto” znalazło się kilkanaście zdjęć (z archiwum Fototeki) z najgłośniejszych filmów z udziałem Cybulskiego.

 

 

 

Wydawnictwo „Znak” tak pisze o wydanej książce:

 

BYŁO ICH DWÓCH. Pierwszego znają wszyscy: „polski James Dean”, największy gwiazdor filmowy epoki, obiekt westchnień tysięcy kobiet. Kultowy Maciek Chełmicki w Popiele i diamencie. Ginie pod kołami pociągu, dzień po otrzymaniu propozycji zagrania w amerykańskiej telewizji. 

Drugiego znali nieliczni: chłopak z nerwicą natręctw i kompleksami na punkcie swojej sylwetki, z marną dykcją i kiepską pamięcią. Jego zmagania z własnym mitem, których ofiarą padają żona i syn, trwają aż do tragicznego końca. 

Dorota Karaś z reporterską dociekliwością przygląda się obu obliczom Zbyszka Cybulskiego. Jako pierwsza opisuje dzieciństwo, o którym on sam nie mógł mówić w powojennej Polsce. Odsłania kulisy działalności legendarnego teatrzyku Bim-Bom i powstawania najsłynniejszych filmów tamtej epoki. Przede wszystkim jednak pyta o cenę sławy i o to, co naprawdę zabiło Zbyszka Cybulskiego.

 

 

powrót do poprzedniej strony