Oto foto
Leonard Zajączkowski
(ur. 1902 w Warszawie, zm. 1979 tamże) Wybitny polski operator związany przed wojną z Polską Agencją Telegraficzną, a po wojnie – z Polską Kroniką Filmową. W ciągu 25 lat pracy w PKF-ie zrealizował 1885 tematów, w tym 1775 tematów warszawskich1. Jako twórca i operator interesował się szczególnie kulturą i medycyną.
W środowisku filmowym cieszył się szczególną estymą już przed wojną. W 1921 rozpoczął naukę w szkole kinematograficznej „Kinostudia” zorganizowanej m.in. przez Stanisławę Wysocką, Wiktora Biegańskiego i Edwarda Puchalskiego. Pod okiem malarza-fotografa Kirchnera uczył się tam prawdopodobnie podstaw fotografii i aktorstwa. Wkrótce zagrał w kilku filmach epizody, lecz przede wszystkim zaczął pracę jako fotosista i szybko stał się specjalistą w tej dziedzinie.
Najpierw przy ulicy Leszno 108, a potem przy Chmielnej 27 prowadził własne atelier artystycznej fotografii filmowej. Reżyser Ludwik Perski wspominał: „Tadeusz Wesołowski, popularny przed wojną aktor warszawski, zabrał mnie na plan filmu »Ułani, ułani« (…) W ekipie filmowej (…) znajdował się również Zajączkowski, znany już wówczas i ceniony fotosista filmowy. Warto dodać, że nasza kinematografia dysponowała wówczas tylko dwoma w tej dziedzinie specjalistami. Byli to Józef Frankfurt (w rzeczywistości chodzi o Maksymiliana Frankfurta – przyp. red.) i właśnie Zajączkowski. Dwójka ta „zmonopolizowała” rynek fotografii filmowej. Wykonywali fotosy do ponad 90 procent kręconych wówczas filmów (…) Oglądałem mnóstwo zdjęć autorstwa Leonarda. Była to robota uczciwa i solidna, a przy tym reprezentowała wysoki poziom artystyczny”2. Niestety, bogate archiwum zdjęciowe i negatywowe Zajączkowskiego spłonęło podczas powstania warszawskiego.
Pod koniec wojny, w 1944 roku zgłosił się w Lublinie do Wytwórni Filmowej Wojska Polskiego. Tam wykonał pierwsze portretowe zdjęcia członków rządu tymczasowego. Pracę w PKF rozpoczął w 1949 roku. Pod koniec życia zagrał drugoplanową postać starego operatora kroniki w filmie „Człowiek z marmuru” Andrzeja Wajdy. „Leonard był właśnie taki, jakim pokazuje go Andrzej Wajda” – wspominał reżyser Jerzy Bossak. „Impulsywny, przejęty, pełen temperamentu, bezpośredni, trochę śmieszny, ale tą śmiesznością, która cechuje ludzi prawdziwie utalentowanych, bez reszty oddanych swojej pracy”3.
Zajączkowski był odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski, Srebrnym Krzyżem Zasługi oraz Odznaką „Zasłużony Działacz Kultury”.
Oprac. Piotr Śmiałowski
Filmografia Zajączkowskiego jako fotosisty (niepełna)4:
1928 – „Przeznaczenie”
1928 – „Dzikuska”
1928 – „Huragan”
1928 – „Przedwiośnie”
1929 – „Tajemnica skrzynki pocztowej”
1929 – „Z dnia na dzień”
1929 – „Pod banderą miłości”
1929 – „Policmajster Tagiejew”
1932 – „Rycerze mroku”
1932 – „Bezimienni bohaterowie”
1932 – „Dzikie pola”
1932 – „Ułani, ułani, chłopcy malowani”
1933 – „Wyrok życia” (wespół z Maksymilianem Frankfurtem)
1933 – „Szpieg w masce” (wespół z Maksymilianem Frankfurtem)
1933 – „Każdemu wolno kochać”
1933 – „Zabawka”
1934 – „Przeor Kordecki – obrońca Częstochowy”
1935 – „Panienka z poste restante”
1935 – „Dzień wielkiej przygody”
1935 – „Manewry miłosne”
1936 – „Tajemnica panny Brinx”
1935 – „Pan Twardowski”
1936 – „Róża”
1936 – „Barbara Radziwiłłówna”
1937 – „Ordynat Michorowski”
1937 – „Dziewczyna szuka miłości”
1937 – „Ty, co w ostrej świecisz bramie”
1937 – „Pan redaktor szaleje”
1937 – „Trójka hultajska”
1938 – „Zapomniana melodia”
1938 – „Moi rodzice rozwodzą się”
1939 – „Włóczęgi”
1939 – „U kresu drogi”
1939 – „Trzy serca”
1939 – „Biały murzyn”
1 Informacja za: H. Rutkowska, Leonard Zajączkowski – wspomnienie o operatorze, „Ekran”, 1979, nr 12
2 L. Perski, Leonard Zajączkowski – wspomnienie o operatorze, rozm. przepr. H. Rutkowska, „Ekran”, 1979, nr 12
3 J. Bossak, Leonard Zajączkowski – wspomnienie o operatorze, rozm. przepr. H. Rutkowska, „Ekran”, 1979, nr 12
4 Większość informacji o autorstwie przedwojennych fotosów pochodzi z oryginalnych programów do konkretnych filmów
Galeria
