O Fototece
Festiwal Otwarte Mieszkania 2016
Dla miłośników polskiego kina obiektem zainteresowania są nie tylko reżyserzy, aktorzy czy świetnie opowiedziane historie. W ostatnich latach coraz większą popularność zyskuje dziedzina, którą można by opisać jako spojrzenie na konkretne filmy poprzez miejsca, gdzie je kręcono.
Fototeka niemal od początku stanowi jedno z lepszych źródeł porównawczych: zwykle łatwiej rozpoznać jakieś miejsce poprzez fotos niż czasem tylko poprzez krótki urywek sceny, w którym jakiś budynek jedynie „miga” przed kamerą. Zresztą fotos bardzo często był specjalnie wykonaną fotografią aktora na tle wykorzystanej w filmie architektury, więc niekiedy stanowi pod tym względem ciekawszy materiał niż sam film.
W ostatni weekend warszawski oddział Towarzystwa Opieki Nad Zabytkami zorganizował Festiwal Otwarte Mieszkania. Dla zwiedzających dostępna stała się m.in. pracownia rzeźbiarska przy ulicy Smolnej 36. Kręcono tam aż trzy filmy: „Polowanie na muchy” (1969) Andrzeja Wajdy, „Zabijcie czarną owcę” (1971) Jerzego Passendorfera oraz „Zbliżenia” (2014) Magdaleny Piekorz. My też tam byliśmy! Wśród różnego rodzaju rekwizytów i dokumentów – jak choćby siekiera, którą Daniel Olbrychski planuje zamordować Małgorzatę Braunek w „Polowaniu na muchy” – znalazły się fotosy z Fototeki, przedstawiające znane sceny z filmów nakręcone właśnie we wnętrzu na Smolnej. Poniżej można zobaczyć nie tylko te fotosy, ale również dokumentację z Festiwalu Otwarte Mieszkania.
Fotosy na Fototece - sceny kręcone na ul. Smolnej 36 (Warszawa), w zabytkowej pracowni Karola Tchorka (obecnie pracownia Katy Bentall, żony syna rzeźbiarza, Mariusza Tchorka)
pracownia Katy Bentall
Pracownia Katy Bentall Smolna 36
Pracownia rzeźbiarska zbudowana w powojennej ruinie oficyny kamienicy. Projekt i realizacja: Karol Tchorek, 1951r.
Pracownia wpisana do rejestru zabytków z inicjatywy Mariusza Tchorka, 1990r.
Restauracja historycznej Pracowni Karola Tchorka: Katy Bentall i Małgorzata Wagner, 2005r.
Autentyczne wnętrze miejsca pracy rzeźbiarza Karola Tchorka (do 1985r.), z historycznym wyposażeniem warsztatu rzeźbiarskiego, rzeźbami, bogatym archiwum oraz licznymi modelami pomników, zajmujących ważne miejsca na mapie Warszawy. Po śmierci artysty opiekunem pracowni został jego syn Mariusz Tchorek, krytyk sztuki, współzałożyciel Galerii Foksal. Od 2004 roku, opiekę nad pracownią oraz spuścizną Karola i Mariusza Tchorka sprawuje żona Mariusza – angielska artystka, Katy Bentall. Pracownia jest miejscem jej pracy artystycznej, jak również istotnym miejscem międzynarodowej działalności artystycznej i badawczej, czerpiącej z unikalnej kolekcji i archiwów zgromadzonych w Pracowni przez Katy Bentall. (źródło: Fundacja Tchorek-Bentall, www.tchorek-bentall.eu)
Oprócz pracowni przy Smolnej 36 można było zwiedzać mieszkanie Krzysztofa Komedy, dawne Atelier Wytwórni Filmowej Sfinks Aleksandra Hertza, mieszkanie scenarzysty Andrzeja Struga czy dawną pracownię prof. Adama Romana, miejsce nagrywania scen z “Człowieka z marmuru”.
23-24 kwietnia dla zwiedzających zostaną otwarte kolejne mieszkania! Szczegółowy program na fom.waw.pl