O Fototece

Moda i kino. Kostiumy filmowe z kolekcji CeTA

 

Z prawdziwą przyjemnością informujemy, że wystawie „Moda i Kino” w Pawilonie Czterech Kopuł we Wrocławiu towarzyszy monograficzny album poświęcony roli kostiumów w polskich kinie. Obok specjalistycznych tekstów dr Małgorzaty Możdżyńskej-Nawotki oraz Marii Anny Duffek znalazły się dziesiątki zdjęć z filmów kręconych we Wrocławiu, w reżyserii Wojciecha Jerzego Hasa, Stanisława Lenartowicza czy Sylwestra Chęcińskiego. Gros tych zdjęć pochodzi z archiwum Fototeki. Zachęcamy do odwiedzenia wystawy i lektury książki!

 

 

 

O wystawie:

 

Kostiumy z najbardziej znanych polskich filmów zrealizowanych w słynnej wrocławskiej Wytwórni Filmów Fabularnych, ich projekty, fragmenty scenografii oraz dokumentacja fotograficzna znajdują się na wystawie przygotowanej przez Pawilon Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej – oddział Muzeum Narodowego we Wrocławiu we współpracy z Centrum Technologii Audiowizualnych CeTA. Pokazane zostały stroje noszone przez m.in. Zbyszka Cybulskiego, Beatę Tyszkiewicz, Kalinę Jędrusik, Leona Niemczyka, Annę Dymną w takich filmach jak Popiół i diament, Rękopis znaleziony w Saragossie, Sami swoi, czy Lalka.

 

W listopadzie 2011 r. Wytwórnia Filmów Fabularnych we Wrocławiu została przekształcona w Centrum Technologii Audiowizualnych (CeTA), które przejęło też należące do niej magazyny kostiumów. W 2013 r., z inicjatywy dyrektora CeTA dr. Roberta Banasiaka i z pomocą finansową Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, rozpoczęto pionierski program renowacji wybranych kostiumów, prowadzony pod kierunkiem kostiumografki Marii Duffek.  Zorganizowanie prezentacji strojów właśnie w Pawilonie Czterech Kopuł jest nieprzypadkowe. Budynekprzez kilkadziesiąt lat należał do wrocławskiej Wytwórni Filmów Fabularnych. W jego wnętrzach były kręcone i montowane filmy, znajdowały  się magazyny i rekwizytornie. W 2009 r. został przekazany Muzeum Narodowemu we Wrocławiu, w latach 2013-2015 został odrestaurowany i odzyskał swą pierwotną funkcję wystawienniczą.

 

Na wystawie zaprezentowane zostaną kostiumy z filmów, które powstawały w okresie 30 lat od odwilży do schyłku PRL. Symbolicznie te ramy wyznaczają: Popiół i diament (1958),arcydzieło Polskiej Szkoły Filmowej i Klątwa Doliny Węży (1987),rodzima wersja globalnego Kina Nowej Przygody.

 

– Choć powstały w okresie już zamkniętym, wyznaczając często kamienie milowe polskiej kinematografii, to pozostają żywe dla współczesnej widowni – mówi dr Małgorzata Możdżyńska-Nawotka, kuratorka wystawy. – Nie gaśnie fascynacja postacią Zbyszka Cybulskiego, którego rola Maćka Chełmickiego w Popiele i diamencie uczyniła największą gwiazdą w historii polskiego kina. Rękopis znaleziony w Saragossie stał się najbardziej znanym na świecie polskim filmem, źródłem inspiracji dla wielkich współczesnych reżyserów. Beata Tyszkiewicz jako Izabela Łęcka w reżyserowanej przez Hasa Lalce nosiła stylowe kostiumy z niezrównaną gracją. Test pilota Pirxa przeżywa renesans na międzynarodowych festiwalach filmów fantastycznonaukowych. Żywą legendą pozostaje Na srebrnym globie, którego produkcję brutalnie przerwano z powodów ideologicznych, a dekoracje i kostiumy zniszczono, poza tymi, które przetrwały we Wrocławiu.

 

To wyjątkowe przedsięwzięcie wystawiennicze uważa dr hab. Piotr Oszczanowski, dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu. Naszym celem jest przypomnienie wybitnych dzieł polskich projektantów i kostiumografów zaangażowanych w dawnej Wytwórni Filmów Fabularnych we Wrocławiu  oraz ukazanie w nowym świetle niedocenianej i często pozostającej w cieniu dyscypliny artystycznej jaką jest kostiumografia.Kostium filmowy, elementy garderoby to wytwory o charakterze prawie że użytkowym, będące tylko rodzajem niezbyt trwałej dekoracji, temporalnym i okazjonalnym. Muzeum decydując się na tę prezentację bardzo świadomie dokonało symbolicznej nobilitacji kostiumu filmowego. Uczyniło go obiektem wizualnej adoracji, pozbawiło autorskiej anonimowości, przypomniało konkretnych wybitnych polskich aktorów, którzy z niego korzystali podczas odgrywania swoich pamiętnych ról, pokazało w zupełnie nowym kontekście jego materialne bogactwo oraz mistrzostwo wykonania.

 

Zwiedzający zobaczą prace najlepszych polskich projektantów pracujących w WFF we Wrocławiu: Lidii i Jerzego Skarżyńskich, Janiny Koźmińskiej, Barbary Ptak, Magdaleny Tesławskiej, Alicji Wasilewskiej. 

 

 

Moda i kino. Kostiumy filmowe z kolekcji CeTA w Pawilonie Czterech Kopuł
17 września – 30 grudnia 2017
Kuratorki: dr Małgorzata Możdżyńska-Nawotka, Maria Duffek

back to previous page