Miś
Directing:
Bareja Stanisław
Year: 1980,
Country: Polska
Type: fabularny; format: kinowy; color of the movie:barwny
Film genre:
komedia
Cieszący się pomimo upływu dekad niesłabnącą popularnością Miś Stanisława Barei to jedno z najbardziej rozpoznawalnych dzieł w historii polskiej kinematografii. Powstały w schyłkowym okresie PRL-u, stanowi błyskotliwą satyrę na rzeczywistość późnego socjalizmu, obnażając absurdalność systemu, wszechobecną biurokrację, braki gospodarcze i paradoksy codziennego życia. Choć w momencie premiery był przyjmowany z mieszanymi reakcjami, a władze patrzyły na niego z podejrzliwością, z czasem zyskał status kultowego – liczne dialogi z filmu weszły do języka potocznego, a niektóre sceny stały się częścią zbiorowej pamięci.
Głównym bohaterem Misia jest Ryszard Ochódzki (Stanisław Tym) – prezes fikcyjnego klubu sportowego „Tęcza”, uwikłany w groteskowy konflikt z byłą żoną, która próbuje przejąć wspólny majątek zdeponowany na koncie w Londynie. Wątek obyczajowo-kryminalny stanowi jednak tylko pretekst do ukazania mozaiki absurdów życia w PRL-u: od niekończących się kolejek i reglamentowanych towarów przez korupcyjne układy i fikcję propagandy, w którą nikt już nie wierzy, po rozpad więzi społecznych. Bareja prowadzi narrację epizodyczną – łączy humorystyczne sceny, które nierzadko funkcjonują autonomicznie, ale składają się na wielowymiarowy obraz systemu opartego na pozorach, „załatwianiu” i podwójnej moralności.
Na tle polskiego kina końca lat 70. i początku 80. XX wieku, zdominowanego w historyczno-filmowym dyskursie przez kino moralnego niepokoju i historyczne rozrachunki, Miś reprezentuje inny, pozornie mniej poważny, lecz równie przenikliwy nurt – satyrę obyczajowo-polityczną. Styl Barei, wcześniej częstokroć bagatelizowanego przez krytyków jako twórca popularnej komedii, w Misiu osiąga najwyższą formę: precyzyjna obserwacja codzienności łączy się z groteską, absurdem i finezyjnym humorem słownym. Scenariusz autorstwa Barei i Stanisława Tyma tworzy świat, w którym komizm wypływa z samej logiki systemu, a śmiech staje się formą obrony przed opresją.
Jedną z najbardziej charakterystycznych cech filmu jest jego warstwa językowa. Dialogi – krótkie, celne, nasycone ironią – przynajmniej w kilku wypadkach funkcjonują do dziś („Nie mamy pańskiego płaszcza i co pan nam zrobi?”, „To jest miś na skalę naszych możliwości”, „Łubu-dubu, łubu-dubu, niech żyje nam prezes naszego klubu”). Te sformułowania nie tylko bawiły, ale także pełniły funkcję diagnozy społecznej – odsłaniały mechanizmy propagandy, oportunizmu i moralnego kompromisu. Jednocześnie film unikał otwartej politycznej deklaratywności: siła jego oddziaływania opiera się na obserwacji mikrostruktur życia codziennego.
Być może w innym momencie historii PRL-u to i tak byłoby zbyt wiele dla komunistycznych władz, ale w okresie tzw. karnawału Solidarności, czyli krótkiego okresu społecznej i politycznej liberalizacji, jaki nastąpił na przełomie 1980 i 1981 roku, ta zjadliwa krytyka mogła przedostać się na ekrany. Nie obyło się bez problemów i licznych ingerencji, jednak ostatecznie Miś przeszedł przez cenzurę.
Status Misia jako kultowego ugruntował się w latach 90., gdy po upadku komunizmu film został szeroko przypomniany i doceniony również przez krytykę, która wcześniej bywała wobec Barei sceptyczna. Z dzisiejszej perspektywy Miś to nie tylko komedia, lecz także dokument epoki – archiwum języka, obyczajów, wyglądu ulic, wnętrz, kultury konsumpcji (a raczej jej braku). Pozwala zrozumieć mentalność społeczeństwa późnego PRL-u, mechanizmy przystosowania i strategie radzenia sobie z opresyjnością systemu, a jednocześnie pozostaje dziełem żywym, nieprzestarzałym – jego komizm, wynikający z trafnej obserwacji ludzkich zachowań, może działać w warunkach dowolnego systemu biurokratycznego i nadaje mu wymiar uniwersalny.
Oprac. Miłosz Stelmach
źródło: https://www.fina.gov.pl/lista-polskiego-dziedzictwa-filmowego/
- Do filmu (137)
- Dokumentacyjne (4)
- Scena niewykorzystana w filmie (4)
- Werk (13)
- Barwny (96)
- Czarno-biały (62)
Person in the photo:
- Bareja Katarzyna (4) jako aktorka
- Bareja Stanisław (5) jako aktor
- Bareja Stanisław (10) jako reżyser
- Bartosiewicz Zbigniew (4) jako aktor
- Bem Ewa (1) jako aktorka
- Bieniasz Andrzej (3) jako aktor
- Bończak Jerzy (13) jako aktor
- Buczkowski Zbigniew (3) jako aktor
- Buharowska Roma (3) jako aktorka
- Burska Barbara (9) jako aktorka
- Celińska Milena (4) jako aktorka
- Cnota Jerzy (1) jako aktor
- Derfel Jerzy (3) jako aktor
- Fedorowicz Andrzej (3) jako aktor
- Fus Krzysztof (1) jako aktor
- Grabińska Zofia (8) jako aktorka
- Hanusek Tadeusz (1) jako aktor
- Julski Cezary (1) jako aktor
- Kaczmarek Zdzisław [operator] (5) jako operator
- Kałuski Witold (2) jako aktor
- Karaszkiewicz Jerzy (2) jako aktor
- Kasprzykowski Jan (1) jako aktor
- Kokozow Anna (1) jako aktorka
- Konstantopoulos Danuta (2) jako aktorka
- Kowalewski Krzysztof (21) jako aktor
- Krasicki Andrzej (1) jako aktor
- Kraszewski Marek (2) jako aktor
- Krzywicki Bohdan (2) jako aktor
- Kubicka Grażyna (2) jako aktorka
- Łącz Marian (1) jako aktor
- Łęski Paweł (1) jako aktor
- Łochowski Leon (5) jako aktor
- Makarska Anna (3) jako aktorka
- Marciniewski Ryszard (4) jako aktor
- Matyjaszkiewicz Stefan (1) jako ?
- Merle Zofia (4) jako aktorka
- Milde Ewa (2) jako aktorka
- Miller Ewa (3) jako aktorka
- Muskat Michał (3) jako aktor
- Nowak Włodzimierz (4) jako aktor
- Olejnik Izabella (5) jako aktorka
- Pak Ludwik (1) jako aktor
- Paul Christine (27) jako aktorka
- Pawlik Bronisław (21) jako aktor
- Pietrzyk Maciej (2) jako aktor
- Pokora Wojciech (2) jako aktor
- Pracz Ryszard (3) jako aktor
- Precigs Andrzej (3) jako aktor
- Pręgowski Piotr (6) jako aktor
- Rauch Edward (3) jako aktor
- Robaczewski Eugeniusz (2) jako aktor
- Sawin Igor (3) jako aktor
- Siudym Marek (7) jako aktor
- Skarżanka Hanna (8) jako aktorka
- Śmigasiewicz Wojciech (1) jako aktor
- Sołuba Lech (2) jako aktor
- Śródka Stefan (7) jako aktor
- Stefaniak Wiesław (3) jako aktor
- Świętochowski Krzysztof (3) jako aktor
- Szymborski Zdzisław (1) jako aktor
- Szyrko Konstanty (5) jako aktor
- Tadeusiak Jerzy (4) jako aktor
- Turek Jerzy (4) jako aktor
- Tym Antoni (1) jako aktor
- Tym Stanisław (70) jako aktor
- Walisiak Waldemar (1) jako aktor
- Wasilewicz Andrzej (4) jako aktor
- Wawrzecki Paweł (4) jako aktor
- Winiarska Barbara (1) jako aktorka
- Winiarska Maria (2) jako aktorka
- Zajączkowski Romuald (2) jako aktor
- Zakrzeński Janusz (7) jako aktor
- Zborowski Wiktor (1) jako aktor
- Złotnicki Jerzy (3) jako aktor
- niezidentyfikowana (1) jako aktorka
- niezidentyfikowany (2) jako ?
- niezidentyfikowany (1) jako aktor

