Sami swoi
Directing:
Chęciński Sylwester
Year: 1967,
Country: Polska
Type: fabularny; format: kinowy; color of the movie:czarno-biały
Film genre:
komedia
Scenarzysta Andrzej Mularczyk i reżyser Sylwester Chęciński dokonali w swoim filmie rzeczy niezwykłej i karkołomnej: opowiedzieli w komediowej konwencji o losach dwóch rodzin przymusowo przesiedlonych po wojnie z Kresów na tzw. Ziemie Odzyskane. Wydawałoby się, że temat i jego kontekst w ogóle nie pozwalają na żarty, lecz okazało się, że to właśnie komedia daje szansę zasygnalizowania najtrudniejszych i niecenzuralnych wówczas kwestii związanych z przesiedleniami. Należały do nich na przykład konieczność pozostawienia na zawsze rodzinnych gospodarstw na wschodzie i organizowanie nowego życia na terenach zachodnich, które jawiły się przesiedleńcom niczym spalona ziemia.
Mularczyk uczynił z fabuły opowieść na poły autobiograficzną, a mówiąc precyzyjniej – rodzinną. Korzystał z anegdot opowiadanych przez swojego stryja, Jana Mularczyka, który stał się pierwowzorem zarówno dla postaci Kaźmierza, jak i Jaśka Pawlaka. Stryj miał krewki charakter, łatwo się złościł, a przede wszystkim wdał się w konflikt z sąsiadem zza płotu, co stanowi jeden z głównych motywów filmu. We wrogości Pawlaków i Kargulów można dostrzec współczesne nawiązanie do Zemsty Aleksandra Fredry. Sami swoi stali się tym rzadkim przypadkiem polskiej komedii filmowej, której gigantyczna i niesłabnąca popularność wśród masowej widowni od początku idzie w parze z uznaniem krytyki. Nie bez powodu Lech Pijanowski swoją recenzję opublikowaną po premierze w tygodniku „Świat” zatytułował Uciecha i namysł, przewidując, że film ten pozostanie w odbiorcach na dłużej.
Mularczyk i Chęciński mówią coś bardzo ważnego o powojennej kondycji Polaków, a w ich wizję chce się wierzyć: wojna i nowa sytuacja polityczna mocno nadszarpnęły siły bohaterów, ale nie zdołały ich złamać. Kargul i Pawlak walczą o swoje tak, jak umieją. Ale nawet kłócąc się o kota czy pas transmisyjny do młockarni, mimochodem tworzą na Ziemiach Odzyskanych zalążek nowej wspólnoty. W wykreowaniu tej aury ogromną zasługę mieli odtwórcy głównych ról: Wacław Kowalski jako Pawlak i Władysław Hańcza jako Kargul. Zwłaszcza Kowalski, który sam pochodził z Kresów, nasycił film autentycznymi powiedzonkami i zachowaniami, które zapamiętał z rodzinnych stron. Wiele z nich weszło do codziennego języka (choćby „Czyś ty oczadział?” czy „Żeby ty chodził po wodzie i pić prosił”). Na postać krewkiego Pawlaka patrzy się jak na figurę będącą summą polskich przywar i zalet, pokazanych jednak z przymrużeniem oka i z sympatią. Pozwala to lubić go mimo wszystko – nawet gdy zamachuje się sierpem na sąsiada. Bowiem komediowa konwencja przedstawia wrogość między rodzinami Kargulów i Pawlaków jako element na poły baśniowy, jedynie sugerując okrucieństwo, lecz nigdy nie pokazując go wprost.
Fenomen Samych swoich doczekał się nie tylko dwóch kontynuacji (Nie ma mocnych z 1973 roku oraz Kochaj albo rzuć z 1977), lecz także prequela Sami swoi. Początek z 2024 roku, który przedstawiał przedwojenne losy rodzin Kargulów i Pawlaków, gdy mieszkali jeszcze we wsi Krużewniki na Kresach. Poza tym w Lubomierzu, gdzie kręcono część zdjęć, odbywa się coroczny Ogólnopolski Festiwal Filmów Komediowych, na którym poczesne miejsce zajmuje zawsze komedia Mularczyka i Chęcińskiego. Powstają również pomniki Kargula i Pawlaka, płaskorzeźby, a raz nawet użyto ich postaci w reklamie. Bez wątpienia należą do grona ikon polskiej popkultury, których ponadczasowości nic raczej nie zagraża.
Oprac. Piotr Śmiałowski
źródło: https://www.fina.gov.pl/lista-polskiego-dziedzictwa-filmowego/
- Do filmu (160)
- Dokumentacyjne (41)
- Próbne (2)
- Scena niewykorzystana w filmie (4)
- Werk (41)
- Czarno-biały (248)
Person in the photo:
- Bielawski Zygmunt (8) jako aktor
- Brądel Józef (2) jako wózkarz
- Buyno-Łoza Halina (4) jako aktorka
- Chęciński Sylwester (34) jako reżyser
- Chojnacki Tadeusz (1) jako aktor
- Chojnacki Tadeusz (13) jako współpraca produkcyjna
- Dewoyno Władysław (2) jako aktor
- Dobracki Zbigniew (2) jako charakteryzator
- Dobrowolski Marek (2) jako II kierownik produkcji
- Dyba Waldemar (1) jako aktor
- Dzieszyński Adam (3) jako aktor
- Fogiel Aleksander (8) jako aktor
- Hańcza Władysław (48) jako aktor
- Herman Andrzej (7) jako współpraca reżyserska
- Janeczek Jerzy (59) jako aktor
- Karczewski Zdzisław (23) jako aktor
- Konrad Kazimierz (1) jako gość na planie
- Kosarewicz Tadeusz (1) jako II scenograf
- Kotys Ryszard (1) jako aktor
- Kowalski Wacław (113) jako aktor
- Kuśmierska Ilona (51) jako aktorka
- Kuziemski Eliasz (26) jako aktor
- Kuźniar Zdzisław (3) jako aktor
- Lachowska Halina (2) jako współpraca reżyserska
- Łopuszniak Jan (3) jako aktor
- Łoza Mieczysław (1) jako aktor
- Matyjaszkiewicz Stefan (1) jako aktor
- Matyjaszkiewicz Stefan (8) jako operator
- Matyjaszkiewicz Stefan (1) jako współpraca operatorska
- Matysik Ferdynand (1) jako aktor
- Mazurczak Henryk (13) jako współpraca operatorska
- Mrozek Andrzej (4) jako aktor
- Niemirska Małgorzata (1) jako aktorka
- Pyrkosz Witold (6) jako aktor
- Ramlau Andrzej (14) jako operator kamery
- Ramlau Andrzej (1) jako współpraca operatorska
- Ronert Zbigniew (7) jako współpraca produkcyjna
- Sitarz Mieczysław (3) jako współpraca operatorska
- Skorulski Tadeusz (1) jako aktor
- Szymańska Natalia (15) jako aktorka
- Talarczyk Kazimierz (16) jako aktor
- Wiśniowski Marian (1) jako aktor
- Zalewski Gerard (3) jako reżyser II
- Zbyszewska Maria (27) jako aktorka
- Zielonka Maria (1) jako aktorka
- niezidentyfikowana (1) jako aktorka
- niezidentyfikowany (6) jako ?
- niezidentyfikowany (7) jako aktor

