Oto foto
Janusz Zachwajewski
(ur. 1929 w Łodzi, zm. 2020 we Wrocławiu) Asystent operatora. Z kinematografią związany od 1 kwietnia 1945 roku, kiedy to przyjęto go do Zawodowego Związku Pracowników Filmowych w Łodzi. Zaczynał jako pomocnik kinooperatora w tamtejszym kinie „Muza”. W 1949 roku przeniósł się do Wytwórni Filmów Oświatowych w Łodzi, gdzie pracował w dziale fotosowym, a następnie trafił do pracowni zdjęć trickowych Wytwórni Filmów Fabularnych. Współtworzył zdjęcia kombinowane do „Warszawskiej premiery” Rybkowskiego, „Młodości Chopina” oraz „Piątki z ulicy Barskiej” Forda czy „Przygody na Mariensztacie” Buczkowskiego.
„Kiedy przed laty ktoś po raz pierwszy znalazł się w pionie operatorskim – wspominał Zachwajewski – musiał przejść swoisty »chrzest«. Dostawał polecenia w rodzaju: »Przynieść oś optyczną z magazynu!« albo – »Daj mi dwie paralaksy, lewą i prawą!«. W tych latach nie pracowało się według norm, lecz tyle, ile było trzeba”1.
W październiku 1953 roku Zachwajewski przeprowadził się do Wrocławia. Powstawała tam właśnie od podstaw nowa wytwórnia filmowa. Współtworzył w niej dział zdjęciowy oraz pracownię fotograficzną. Przy filmie „Irena do domu”, jednym z pierwszych wyprodukowanym samodzielnie przez wrocławską Wytwórnię, był zarówno asystentem operatora, odpowiedzialnym za techniczną stronę rejestrowanego materiału, jak i fotosistą. W późniejszych latach, pracując przy filmach m.in. Wojciecha Hasa czy Stanisława Lenartowicza będzie już stale łączył te dwie funkcje. To on sfotografował smutne i przegrane spojrzenie Felicji w „Jak być kochaną”, które kinomani czekający na premierę filmu Hasa mogli zobaczyć na zdjęciach jego autorstwa reprodukowanych w prasie. „Przez te lata pracowałem przy realizacji około sześćdziesięciu filmów, z takimi operatorami jak Jerzy Wójcik, Kurt Weber, Mieczysław Jahoda, Mikołaj Sprudin, (…) Janusz Pawłowski, który jest zwolennikiem kontynuowania współpracy z tymi samymi wypróbowanymi ludźmi. Wtedy można rozumieć się bez słowa – wystarczy spojrzenie”2.
Oprac. Piotr Śmiałowski
Filmografia Zachwajewskiego jako fotosisty:
1955 – „Irena do domu!”
1956 – „Zimowy zmierzch”
1957 – „Zagubione uczucia”
1961 – „Złoto”
1962 – „Jak być kochaną”
1963 – „Ubranie prawie nowe”
1964 – „Agnieszka 46”
1965 – „Jutro Meksyk”
1965 – „Gorąca linia”
1966 – „Bokser”
1966 – „Bumerang”
1968 – „Wilcze echa”
1969 – „Ostatni świadek”
1970 – „Abel twój brat”
1970 – „Dom”
1971 – „Meta”
1971 - „Piżama”
1971 – „Wezwanie”
1972 – „Anatomia miłości”
1972 – „Motyle”
1972 – „Siedem czerwonych róż czyli Benek Kwiaciarz o sobie i innych”
1973 – „Sekret”
1973 – „Dziewczyna i gołębie”
1973 – „Godzina szczytu”
1974 – „Godzina za godziną”
1975 – „Grzech Antoniego Grudy”
1976 – „Noc w wielkim mieście”
1976 – „Zanim nadejdzie dzień”
1976 – „Zdjęcia próbne”
1976 – „Znaki szczególne”
1977 – „Indeks”
1977 – „Zakręt”
1978 – „Nauka latania”
1978 – „Wysokie loty”
1978 – „W biegu”
1978 – „Zmory”
1979 – „Elegia”
1979 – „Wściekły”
1979 – „Zerwane cumy”
1980 – „Bo oszalałem dla niej”
1980 – „Panienki”
1981 – „Chłopiec”
1981 – „Wielka majówka”
1982 – „Popielec”
1983 – „Szkatułka z Hongkongu”
1984 – „Lato leśnych ludzi”
1986 – „W zawieszeniu”
1989 – „Ostatni dzwonek”
1. J. Zachwajewski, Przynieść oś optyczną, „Film”, 1973, nr 17
2. Ibidem
powrót do poprzedniej strony