Oto foto
Feliks Matuszelański
(ur. ?, zm. zginął w czasie II wojny) Asystent operatora. Pracę w kinematografii rozpoczął w 1916 roku jako młody chłopak. W 1920 roku pod okiem przyszłego operatora Seweryna Steinwurzla wyświetlał filmy w kinie „Momus” przy Senatorskiej w Warszawie. Gdy Steinwurzel debiutował jako autor zdjęć, Matuszelański został jego asystentem. W latach 1923-1933 brał udział w realizacji większości filmów ze zdjęciami Steinwurzla – od „Ludzi mroku” po „10% dla mnie”.
Matuszelański nie był profesjonalnym fotosistą, lecz pracując na planie filmowym, prawdopodobnie dla własnej przyjemności i na pamiątkę, robił zdjęcia ekipom filmowym. Od 1927 roku prowadził sztambuch. „Otwieramy grube zielone karty ciężkiego albumu” – pisała Stefania Beylin – „na pierwszej stronie data: 15 maja 1927. a na dalszych coraz to innym charakterem pisma podpisy, poważne i dowcipne sentencje. Pod datą 28 maja 1931 roku czytamy: »Szanuję kino – bo zmusza Teatr do rewizji swych dróg i celów. Stefan Jaracz«. A trochę niżej: »Życie jest jak kinematograf – trzeba ciągle kręcić. A grunt mieć zawsze pełną kasetę. Tego ci z całego serca życzy Seweryn Steinwurzel. 13 luty 1932 r.«”1. Matuszeleński umieszczał w swoim sztambuchu także fotosy filmowe i fotografie swojego autorstwa z planów filmowych. Album ocalał z wojny i znalazł się w zbiorach siostry Matuszelańskiego. Filmoteka Narodowa posiada jego reprodukcję. Werkfotosy autorstwa Matuszelańskiego stanowią bezcenną dokumentację przedwojennej polskiej produkcji filmowej, tym bardziej, że roboczych zdjęć z planu zachowało się z tamtego czasu tak niewiele.
Oprac. Piotr Śmiałowski
Lista filmów, do których zachowały się werkfotosy autorstwa Matuszelańskiego:
1925 – „Rywale”
1926 – „Czerwony błazen”
1927 – „Zew morza”
1928 – „Kropka nad i”
1929 – „Kobieta, która grzechu pragnie”
1929 – „Policmajster Tagiejew”
1930 – „Uroda życia”
1931 – „Serce na ulicy”
1932 – „Legion ulicy”
1933 – „10% dla mnie”
1935 – „Kochaj tylko mnie”
1935 – „Dwie Joasie”
1 S. Beylin, Z filmowego sztambucha, „Film”, 1958, nr 38
Galeria
