Oto foto

Mieczysław Biełous

 

(ur. 1906, zm. 2000 w Los Angeles) W przypadku tego fotosisty problem stanowiło nawet ustalenie jego imienia. W czołówkach filmów widniało zawsze tylko „fotosy M. Biełous”. Dopiero poprzez dawne umowy autorskie udało nam się odkryć jego imię. Więcej informacji przyniosły relacje ludzi, którzy z nim współpracowali.

 

 

Biełous pochodził z Kresów, z Brześcia nad Bugiem. Nie wiadomo, co robił w czasie wojny ani jak zainteresował się fotografią. Tuz po wojnie został pracownikiem przedsiębiorstwa „Włóczka” przy ul. Narutowicza w Łodzi, które zajmowało się produkcją kopii filmowych. Niedługo potem zaczął również pracować w laboratorium łódzkiej Wytwórni Filmów Fabularnych. Fotosy robił prawdopodobnie wówczas, gdy główny fotosista Wytwórni, Wojciech Urbanowicz, był zajęty. Operator Wiesław Zdort przypomina sobie, że Biełous robił często zdjęcia do dwóch filmów równocześnie, przechodząc z Wytwórni z jednej hali wprost do drugiej. 

 

Na początku 1956 roku Biełous został etatowych fotosistą w Studiu Filmów Lalkowych w Tuszynie (późniejszym SE-MA-FORze), wydzielonym z Wytwórni Filmów Fabularnych w Łodzi.  Na przejście do Studia Filmów Lalkowych namówił go operator Jerzy Kotowski, z którym potem często współpracował. W Studiu jako fotosista związał się poza tym z operatorami: Leszkiem Nartowskim, Eugeniuszem Ignaciukiem oraz reżyserami: Zenonem Wasilewskim, Haliną i Włodzimierzem Haupe, Teresą Badzian, Edwardem Sturlisem, Lidią Hornicką i Lucjanem Dembińskim. Dosyć szybko zyskał sobie wśród tamtejszych filmowców przezwisko „Misza”. „Misza był w swoim fachu profesjonalistą, był bardzo lubiany przez wszystkich, był koleżeński, wesoły, odpowiedzialny”- wspomina Teresa Puchowska-Sturlis1.

 

W 1962 roku Biełous wyemigrował do USA i zamieszkał w Los Angeles. „Była to dla niego bardzo trudna decyzja” - dodaje Puchowska-Sturlis. „Do końca życia tęsknił za Polską i za swoim zawodem”2.   

 

Oprac. Piotr Śmiałowski

 

Filmografia Biełousa jako fotosisty w WFF:

1951 – „Gromada” (wespół z Mieczysławem Jahodą)

1953 – „Celuloza”

1954 – „Pod gwiazdą frygijską”

1954 – „Kariera”

 

Filmografia Biełousa jako fotosisty w studiu SE-MA-FOR:

1956 – „Nowy domek”

1956 – „Katarynka”

1956 – „Czarodziejskie dary”

1956 – „Dwie Dorotki”

1956 – „Przygody rycerza Szaławiły”

1957 – „Kotek Napłotek”

1957 – „Ostrożność”

1957 – „Przygoda Sindbada Żeglarza”

1957 – „Rodowy klejnot”

1957 – „Tadek Niejadek”

1957 – „Tajemnicze sygnały”

1957 – „Wycieczka”

1958 – „Czekając na króla”

1958 – „Damon”

1958 – „Dwa Michały”

1958 – „Pan Korek”

1958 – „Szewczyk Dratewka”

1958 – „Wesołe miasteczko”

1958 – „Wystawa abstrakcjonistów”

1959 – „Ballada o burmistrzance”

1959 – „Baśń o korsarzu Palemonie”

1959 – „Bellerofon”

1959 – „Ondraszek”

1959 – „Mysie figle”

1959 – „Pięć minut dla zdrowia”

1959 – „Pyza”

1959 – „Tabu”

1959 – „Wędrówki Pana Księżyca”

1959 – „Uwaga diabeł!”

1960 – „Była sobie świnka mała”

1960 – „Były dwa pieski”

1960 – „Kaktus”

1960 – „Karaluszysko”

1960 – „Lajkonik”

1960 – „Nie drażnić lwa”

1960 – „Pan Soczewka w puszczy”

1960 – „Pozytywka”

1960 – „Upiór w pałacu”

1961 – „Ala ma kota”

1961 – „Czarny król”

1961 – „Dwie lampy”

1961 – „Leśna przygoda”

1961 – „Manguar”

1961 – „Muzyczka”

1961 – „O Janku, co psom szył buty”

1961 – „Olimpiada”

1961 – „Orfeusz i Eurydyka”

1961 – „Poranek Gapiszona”

1961 – „Przygody budzika”

1961 – „Wojtuś i Bacuś”

1961 – „Zbrodnia na ulicy Kota Brzuchomówcy”

1961 – „Złodzieje”

1962 – „Miś Uszatek”

 

1. Rozmowa z Teresą Puchowską-Sturlis z 24 sierpnia 2015 r.

2. Ibidem


Galeria

 

powrót do poprzedniej strony