Oto foto
Stefan Kurzyp
(ur. 1940, zm 2020 we Wrocławiu) Asystent operatora i fotosista związany z Wytwórnią we Wrocławiu. Fotografią interesował się od wczesnej młodości. Dlatego, gdy pracował już jako asystent operatora i otrzymał propozycję dorobienia sobie jako fotosista, zgodził się bez chwili wahania. „To było przy filmie »Ściana czarownic« Pawła Komorowskiego” – wspomina. „Kierownik produkcji, Tadeusz Karwański nie chciał nikogo dodatkowego zatrudniać, bo zdjęcia odbywały się górach, w trudnych warunkach. Mówi do mnie: »Dla pana to chyba żaden problem, żeby wziąć aparat na szyję, a ja nie będę musiał odpowiadać za kolejną osobę w tych górach«”1.
Pierwszym aparatem Kurzypa była Magnolia na cięte błony 13x18. I choć fotografowanie w górach tym mało mobilnym, wymagającym statywu aparatem było mordęgą, Kurzyp sprawdził się w roli fotosisty i od tej pory przy wielu filmach był zarówno asystentem operatora, jak i fotosistą. Dosyć szybko przerzucił się na aparat 6x6 – format ten do dziś ceni zresztą najbardziej. Zawsze starał się, by „fotos ukazywał przede wszystkim relacje między głównymi bohaterami oraz ich emocje i w ten sposób przedstawiał historię filmu”2. Za fotosy do filmu „Lalka” Hasa dostał nagrodę Centralnej Agencji Fotograficznej. „Zresztą to właśnie z Wojtkiem Hasem najlepiej mi się pracowało przy wyborze fotosów” – mówi. „Wojtek wiedział, że fotos stanowi najlepszą reklamę, że może widza zainteresować filmem na długo przed premierą w kinie. Wielu innych reżyserów robiło wielkie filmy i wielką sztukę, a zupełnie nie doceniali roli fotosu. A Has wiedział, że fotos w pewien sposób reprezentuje jego film i dlatego musi być jak najlepszy. »Lalka« jest mi bardzo bliska, zrobiłem wówczas na planie setki zdjęć. Wiele z tych oryginalnych negatywów do »Lalki« zatrzymałem w swoim domowym archiwum jako cenną pamiątkę”3.
Oprac. Piotr Śmiałowski
Filmografia Kurzypa jako fotosisty:
1966 – „Ściana czarownic”
1967 – „Wenus z Ille”
1968 – „Lalka”
1969 – „Urząd”
1970 – „Książę sezonu”
1970 – „Kto wierzy w bociany”
1970 – „Prom”
1971 – „Motodrama”
1971 – „Wizyta”
1972 – „Uciec jak najbliżej”
1972 – „Z tamtej strony tęczy”
1973 – „Pies”
1973 – „Zasieki”
1973 – „Stawiam na Tolka Banana”
1974 – „Cień tamtej wiosny”
1974 – „Urodziny Matyldy”
1974 – „Opowieść w czerwieni”
1974 – „Wieczne pretensje”
1975 – „Egzekucja w zoo”
1975 – „Lis”
1976 – „Blizna”
1976 – „Powrót”
1977 – „Zapach ziemi”
1978 – „Koty to dranie”
1979 – „Ród Gąsieniców”
1980 – „Ukryty w słońcu”
1980 – „Gdy nad »Anną« gorzało niebo”
1980 – „Głosy”
1980 – „Zajęcia dydaktyczne”
1981 – „Dreszcze”
1981 – „Rdza”
1981 – „Wolny strzelec”
1982 – „Wyjście awaryjne”
1982 – „Jeśli się odnajdziemy”
1983 – „Dolina szczęścia”
1983 – „Tajemnica starego ogrodu”
1985 – „Och, Karol”
1985 – „Sezon na bażanty”
1986 – „Tango z kaszlem”
1987 – „Cienie” (wespół z Janem Górskim)
1987 – „Na srebrnym globie”
1988 – „Kogel-mogel”
1988 – „Penelopy”
1990 – „Seszele”
1990 – „Śmierć dziecioroba”
1990 – „Kamienna tablica”
1991 – „In flagranti”
1992 – „Pograbek”
1993 – „Jańcio Wodnik”
1993 – „Obcy musi fruwać”
1995 – „Deborah”
1996 – „Deszczowy żołnierz”
1998 – „Liceum czarnej magii”
1998 – „Dom Pirków”
1. Wywiad ze Stefanem Kurzypem z 11 lutego 2014
2. Por. A. Wyżyński, Zawód: fotosista, Filmpro, październik 2012
3. Wywiad ze Stefanem Kurzypem z 11 lutego 2014
Galeria
