Miś
Reżyseria:
Bareja Stanisław
Rok: 1980,
Kraj: Polska
Rodzaj: fabularny; format: kinowy; kolor filmu:barwny
Gatunek:
komedia
Cieszący się pomimo upływu dekad niesłabnącą popularnością Miś Stanisława Barei to jedno z najbardziej rozpoznawalnych dzieł w historii polskiej kinematografii. Powstały w schyłkowym okresie PRL-u, stanowi błyskotliwą satyrę na rzeczywistość późnego socjalizmu, obnażając absurdalność systemu, wszechobecną biurokrację, braki gospodarcze i paradoksy codziennego życia. Choć w momencie premiery był przyjmowany z mieszanymi reakcjami, a władze patrzyły na niego z podejrzliwością, z czasem zyskał status kultowego – liczne dialogi z filmu weszły do języka potocznego, a niektóre sceny stały się częścią zbiorowej pamięci.
Głównym bohaterem Misia jest Ryszard Ochódzki (Stanisław Tym) – prezes fikcyjnego klubu sportowego „Tęcza”, uwikłany w groteskowy konflikt z byłą żoną, która próbuje przejąć wspólny majątek zdeponowany na koncie w Londynie. Wątek obyczajowo-kryminalny stanowi jednak tylko pretekst do ukazania mozaiki absurdów życia w PRL-u: od niekończących się kolejek i reglamentowanych towarów przez korupcyjne układy i fikcję propagandy, w którą nikt już nie wierzy, po rozpad więzi społecznych. Bareja prowadzi narrację epizodyczną – łączy humorystyczne sceny, które nierzadko funkcjonują autonomicznie, ale składają się na wielowymiarowy obraz systemu opartego na pozorach, „załatwianiu” i podwójnej moralności.
Na tle polskiego kina końca lat 70. i początku 80. XX wieku, zdominowanego w historyczno-filmowym dyskursie przez kino moralnego niepokoju i historyczne rozrachunki, Miś reprezentuje inny, pozornie mniej poważny, lecz równie przenikliwy nurt – satyrę obyczajowo-polityczną. Styl Barei, wcześniej częstokroć bagatelizowanego przez krytyków jako twórca popularnej komedii, w Misiu osiąga najwyższą formę: precyzyjna obserwacja codzienności łączy się z groteską, absurdem i finezyjnym humorem słownym. Scenariusz autorstwa Barei i Stanisława Tyma tworzy świat, w którym komizm wypływa z samej logiki systemu, a śmiech staje się formą obrony przed opresją.
Jedną z najbardziej charakterystycznych cech filmu jest jego warstwa językowa. Dialogi – krótkie, celne, nasycone ironią – przynajmniej w kilku wypadkach funkcjonują do dziś („Nie mamy pańskiego płaszcza i co pan nam zrobi?”, „To jest miś na skalę naszych możliwości”, „Łubu-dubu, łubu-dubu, niech żyje nam prezes naszego klubu”). Te sformułowania nie tylko bawiły, ale także pełniły funkcję diagnozy społecznej – odsłaniały mechanizmy propagandy, oportunizmu i moralnego kompromisu. Jednocześnie film unikał otwartej politycznej deklaratywności: siła jego oddziaływania opiera się na obserwacji mikrostruktur życia codziennego.
Być może w innym momencie historii PRL-u to i tak byłoby zbyt wiele dla komunistycznych władz, ale w okresie tzw. karnawału Solidarności, czyli krótkiego okresu społecznej i politycznej liberalizacji, jaki nastąpił na przełomie 1980 i 1981 roku, ta zjadliwa krytyka mogła przedostać się na ekrany. Nie obyło się bez problemów i licznych ingerencji, jednak ostatecznie Miś przeszedł przez cenzurę.
Status Misia jako kultowego ugruntował się w latach 90., gdy po upadku komunizmu film został szeroko przypomniany i doceniony również przez krytykę, która wcześniej bywała wobec Barei sceptyczna. Z dzisiejszej perspektywy Miś to nie tylko komedia, lecz także dokument epoki – archiwum języka, obyczajów, wyglądu ulic, wnętrz, kultury konsumpcji (a raczej jej braku). Pozwala zrozumieć mentalność społeczeństwa późnego PRL-u, mechanizmy przystosowania i strategie radzenia sobie z opresyjnością systemu, a jednocześnie pozostaje dziełem żywym, nieprzestarzałym – jego komizm, wynikający z trafnej obserwacji ludzkich zachowań, może działać w warunkach dowolnego systemu biurokratycznego i nadaje mu wymiar uniwersalny.
Oprac. Miłosz Stelmach
źródło: https://www.fina.gov.pl/lista-polskiego-dziedzictwa-filmowego/
- Do filmu (137)
- Dokumentacyjne (4)
- Scena niewykorzystana w filmie (4)
- Werk (13)
- Barwny (96)
- Czarno-biały (62)
Osoby na zdjęciach:
- Bareja Katarzyna (0) jako
- Bareja Stanisław (0) jako
- Bareja Stanisław (4) jako aktor
- Bareja Stanisław (9) jako reżyser
- Bartosiewicz Zbigniew (4) jako aktor
- Bem Ewa (0) jako
- Bieniasz Andrzej (0) jako
- Bończak Jerzy (0) jako
- Buczkowski Zbigniew (0) jako
- Buharowska Roma (0) jako
- Burska Barbara (0) jako
- Celińska Milena (0) jako
- Cnota Jerzy (0) jako
- Derfel Jerzy (0) jako
- Fedorowicz Andrzej (0) jako
- Fus Krzysztof (0) jako
- Grabińska Zofia (0) jako
- Hanusek Tadeusz (0) jako
- Julski Cezary (0) jako
- Kaczmarek Zdzisław [operator] (0) jako
- Kałuski Witold (0) jako
- Karaszkiewicz Jerzy (0) jako
- Kasprzykowski Jan (0) jako
- Kokozow Anna (0) jako
- Konstantopoulos Danuta (0) jako
- Kowalewski Krzysztof (0) jako
- Kowalewski Krzysztof (14) jako aktor
- Krasicki Andrzej (1) jako aktor
- Kraszewski Marek (0) jako
- Krzywicki Bohdan (0) jako
- Kubicka Grażyna (0) jako
- Łącz Marian (0) jako
- Łęski Paweł (0) jako
- Łochowski Leon (0) jako
- Makarska Anna (0) jako
- Marciniewski Ryszard (0) jako
- Matyjaszkiewicz Stefan (1) jako ?
- Merle Zofia (0) jako
- Merle Zofia (1) jako aktorka
- Milde Ewa (0) jako
- Miller Ewa (0) jako
- Muskat Michał (0) jako
- Nowak Włodzimierz (0) jako
- Olejnik Izabella (0) jako
- Pak Ludwik (0) jako
- Paul Christine (0) jako
- Pawlik Bronisław (0) jako
- Pawlik Bronisław (7) jako aktor
- Pietrzyk Maciej (0) jako
- Pokora Wojciech (0) jako
- Pracz Ryszard (0) jako
- Precigs Andrzej (0) jako
- Precigs Andrzej (1) jako aktor
- Pręgowski Piotr (0) jako
- Rauch Edward (0) jako
- Robaczewski Eugeniusz (0) jako
- Sawin Igor (0) jako
- Siudym Marek (0) jako
- Skarżanka Hanna (0) jako
- Skarżanka Hanna (3) jako aktorka
- Śmigasiewicz Wojciech (0) jako
- Sołuba Lech (0) jako
- Śródka Stefan (0) jako
- Śródka Stefan (6) jako aktor
- Stefaniak Wiesław (0) jako
- Świętochowski Krzysztof (0) jako
- Szymborski Zdzisław (0) jako
- Szyrko Konstanty (0) jako
- Tadeusiak Jerzy (0) jako
- Turek Jerzy (0) jako
- Turek Jerzy (1) jako aktor
- Tym Antoni (0) jako
- Tym Stanisław (0) jako
- Tym Stanisław (32) jako aktor
- Walisiak Waldemar (0) jako
- Wasilewicz Andrzej (0) jako
- Wawrzecki Paweł (0) jako
- Winiarska Barbara (0) jako
- Winiarska Maria (0) jako
- Zajączkowski Romuald (0) jako
- Zakrzeński Janusz (0) jako
- Zborowski Wiktor (0) jako
- Złotnicki Jerzy (0) jako
- niezidentyfikowana (0) jako
- niezidentyfikowany (0) jako

