Przygoda na Mariensztacie
Reżyseria:
Buczkowski Leonard
Rok: 1953,
Kraj: Polska
Rodzaj: fabularny; format: kinowy; kolor filmu:barwny
Gatunek:
film obyczajowy, komedia
Co mogło się przytrafić uczestnikom wycieczek do Warszawy, odbudowywanej na początku lat 50. XX wieku? Obrazują to losy głównej bohaterki Przygody na Mariensztacie, Hanki Ruczajówny, której życie zmienia się dzięki miłości i etosowi pracy. Wszystko to w charakterystycznej dla reżysera Leonarda Buczkowskiego kanwie przedwojennego humoru, ubranego w socrealistyczny strój murarski.
Za scenariusz był odpowiedzialny Ludwik Starski, który rzucił graną przez Lidię Korsakównę młodą dziewczynę w wir odbudowy stolicy, dodając do narracji elementy musicalu. W warstwie muzycznej głosu protagonistce użyczyła młodziutka wówczas Irena Santor, którą możemy usłyszeć między innymi w jednej z głównych piosenek filmu Jak przygoda, to tylko w Warszawie.
Był to kolejny po Zakazanych piosenkach (1946) i Skarbie (1948) film duetu twórców wywodzących się jeszcze z przedwojennej branży filmowej. Tym razem z udanym debiutem koloru na radzieckiej taśmie Sowkolor, który nadał plenerom budowlanym oczekiwaną oprawę propagandową. Doskonale w kolorze prezentują się również stroje ekranowego zespołu ludowego, którego Ruczajówna jest solistką.
Skupiając się na romansie pary młodych robotników, twórcy nie zapomnieli o wpleceniu w scenariusz najważniejszych haseł i wzorców tamtych czasów, w tym współzawodnictwa pomiędzy żeńską i męską brygadą murarską. Ten motyw świetnie wykorzystano w późniejszej komedii Rzeczpospolita babska (1969). Z przymrużeniem oka potraktowano natomiast typowe dla socrealizmu postacie. Ruczajówna szybko wymyka się typowi adeptki, a figurę doświadczonego brygadzisty nasycono sporą dawką humoru przez wyeksponowanie w roli murarza zabawnego elementu nieufności do kobiet. Należy przyznać twórcom filmu, że Przygoda... jest przykładem komedii romantycznej, nakręconej w duchu i z kunsztem przedwojennej szkoły. Taka miłość mogła przytrafić się wszędzie. Dlaczego więc nie na Mariensztacie?
Film wszedł na ekrany w styczniu 1954 roku, już po śmierci Stalina. Na fali odwilży, dwa lata później ukaże się Warszawa 1956, z nurtu czarnej serii polskiego dokumentu, w której widzimy zupełnie inny, czarno-biały, prawdziwszy obraz odbudowywanej stolicy.
Oprac. Piotr Kulesza
źródło: https://www.fina.gov.pl/lista-polskiego-dziedzictwa-filmowego/
10 rzeczy, których być może nie wiecie o filmie: Przygoda na Mariensztacie
- Do filmu (505)
- Dokumentacyjne (10)
- Próbne (32)
- Werk (328)
- Czarno-biały (875)
Osoby na zdjęciach:
- Adamek Stefan (8) jako II kirownik produkcji
- Altman Tadeusz (5) jako dźwięk
- Bieńkowska Barbara (95) jako aktorka
- Biernacki Edmund (7) jako aktor
- Bojarska Wanda (9) jako aktorka
- Buczkowska Alina (3) jako żona reżysera
- Buczkowski Leonard (62) jako reżyser
- Dobracki Jan (3) jako charakteryzator
- Draczewska Janina (9) jako aktorka
- Dziewoński Edward (3) jako aktor
- Firsow Fiodor (25) jako konsultant zdjęć barwnych
- Fuchs Franciszek (2) jako operator
- Gajewski Jerzy (8) jako oświetlenie
- Gazda Michał (31) jako aktor
- Głowacki Julian (6) jako oświetlenie
- Gordon-Górecka Antonina (9) jako aktorka
- Grabowski Czesław (43) jako asystent operatora obrazu
- Grabowski Czesław (1) jako współpraca operatorska
- Hager Ludwik (31) jako kierownik produkcji
- Jankowski Wacław [1904-1968] (2) jako aktor
- Kaczmarek Zdzisław [oświetleniowiec] (1) jako oświetleniowiec
- Kęsikowski Roman (3) jako współpraca charakteryzatorska
- Kondrat Tadeusz (86) jako aktor
- Korsakówna Lidia (276) jako aktorka
- Kowalczyk Edward (2) jako aktor
- Kowalczyk Marian (10) jako wózkarz
- Kowalski Wacław (1) jako aktor
- Kruszyński Seweryn (46) jako operator
- Malaszek Maria (29) jako aktorka
- Mann Roman (3) jako scenograf
- Mielczarek Klemens (64) jako aktor
- Mikołajewski Adam (109) jako aktor
- Mikołajska Halina (16) jako aktorka
- Mniewska Danuta (1) jako aktorka
- Modrzewski Henryk (8) jako aktor
- Nagy Władysław (3) jako asystent operatora obrazu
- Nowak Leopold R. (42) jako aktor
- Nowak Zygmunt (7) jako współpraca dźwiękowa
- Passendorfer Jerzy (2) jako asystent reżysera
- Pietrzak Maria (1) jako kierownictwo zdjęć
- Pilarski Wojciech (2) jako aktor
- Rachwalska Barbara (44) jako aktorka
- Rybkowski Jan (1) jako gość na planie
- Schmidt Tadeusz (160) jako aktor
- Schossler Tadeusz (1) jako charakteryzator
- Siemion Wojciech (12) jako aktor
- Sieńska Halina (4) jako współpraca charakteryzatorska
- Sternfeld Silik (9) jako asystent reżysera
- Świtoniak Jarosław (4) jako asystent scenografa
- Sygietyński Tadeusz (1) jako dyrektor zespołu pieśni i tańca "Mazowsze"
- Szpunar Jerzy (4) jako aktor
- Tomporek Józef (1) jako mikrofoniarz
- Tuczyński Jerzy (8) jako aktor
- Verocsy Mieczysław (58) jako operator kamery
- Walter Joanna (72) jako aktorka
- Wichliński Tadeusz (2) jako aktor
- Wilczyńska Zofia (89) jako aktorka
- Winczewski Stanisław (16) jako aktor
- Wójcik Zygmunt (6) jako kierownictwo zdjęć
- Wójcik Zygmunt (2) jako kierownik produkcji
- Woliński Stanisław (2) jako aktor
- Wyszomirski Józef (1) jako gość na planie
- Zaborski Zdzisław (2) jako oświetleniowiec
- Ziejewski Janusz (18) jako aktor
- Ziętkiewicz Marian (4) jako kierownictwo zdjęć
- Żukowski Feliks (5) jako aktor
- niezidentyfikowana (8) jako ?
- niezidentyfikowana (17) jako aktorka
- niezidentyfikowana (2) jako klapserka
- niezidentyfikowany (41) jako ?
- niezidentyfikowany (33) jako aktor

