Awantura o Basię
Reżyseria:
Kaniewska Maria
Rok: 1959,
Kraj: Polska
Rodzaj: fabularny; format: kinowy; kolor filmu:czarno-biały
Gatunek:
film dla dzieci, ekranizacja
Awantura o Basię w reżyserii Marii Kaniewskiej to jeden z największych przebojów w historii polskiego kina i jeden z kamieni milowych rodzimej tradycji filmu familijnego oraz skierowanego do młodej widowni. Adaptacja popularnej przedwojennej powieści Kornela Makuszyńskiego przyniosła widzom opowieść pełną ciepła, humoru i optymizmu, a jednocześnie stała się przykładem tego, jak kino drugiej połowy lat 50. potrafi łączyć literacką tradycję z potrzebami współczesnego widza.
Fabuła filmu, wierna pierwowzorowi Makuszyńskiego, opowiada historię osieroconej dziewczynki Basi (Małgorzata Piekarska), która trafia pod opiekę dalekich krewnych i przypadkowych opiekunów. Jej dziecięca wrażliwość, szczerość i naturalny urok zmieniają życie dorosłych bohaterów – literata Stanisława Olszowskiego (Jerzy Duszyński), panny Stanisławy Olszowskiej (Ewa Krasnodębska), jej babci pani Tańskiej (Janina Macherska) oraz zauroczonej dziewczynką całej lokalnej społeczności. W losach Basi odbija się idea świata, w którym dobroć i niewinność dziecka mogą stać się siłą porządkującą i uzdrawiającą relacje międzyludzkie. Kaniewska potrafiła spojrzeć na materiał literacki oczami dziecka, unikając nachalnego dydaktyzmu. Adaptując Makuszyńskiego, stworzyła dzieło o uniwersalnym przesłaniu, które kolejne pokolenia widzów mogły odbierać jako źródło radości, wzruszenia i nadziei.
Awantura o Basię zrodziła się z nastrojów politycznej odwilży po 1956 roku, jednak odznaczała się lekkością i pogodnym tonem, przez co stanowiła kontrast wobec dominujących wcześniej narracji socrealistycznych i historyczno-egzystencjalnych dzieł polskiej szkoły filmowej. Ten film, umieszczony w kontekście polskiej kinematografii końca lat 50. XX wieku, reprezentuje zmianę tonu i tematyki po przemianach politycznych 1956 roku, która umożliwiła nie tylko uczciwsze opowiadanie o historii najnowszej, lecz także wzrost znaczenia kina popularnego, coraz częściej pojawiającego się na polskich ekranach. Dzieło Kaniewskiej wyróżnia się subtelnym humorem, wdziękiem i sprawnością narracyjną, które sprawiły, że Awantura o Basię stała się najpopularniejszym polskim filmem lat 50. I przyciągnęła do kin ponad 8 milionów widzów.
Co znamienne, powstał on w Zespole Filmowym Start, którego kierowniczką artystyczną była Wanda Jakubowska. Jako jedna z nielicznych reżyserek w powojennej kinematografii polskiej umożliwiła ona rozwój kariery swoich asystentek i współpracowniczek – w tym Anny Sokołowskiej i właśnie Marii Kaniewskiej. Za sprawą takich filmów, jak Król Maciuś I (1957, W. Jakubowska), Szatan z 7-ej klasy (1960, M. Kaniewska), Wielka, większa i największa (1962, A. Sokołowska) czy Awantura o Basię, stworzyły one wyrazisty nurt kina dla dzieci i młodzieży, kontynuowany później choćby przez Stanisława Jędrykę i Janusza Nasfetera. Zwłaszcza filmy Kaniewskiej pokazały, że adaptacja klasyki literatury młodzieżowej może być atrakcyjna i zrozumiała dla współczesnego widza, a jednocześnie zachowywać literacki urok.
Jej film przetrwał próbę czasu, pozostając w pamięci zbiorowej dzięki częstym emisjom telewizyjnym, a pośrednio także dzięki powtórnej adaptacji powieści przez Kazimierza Tarnasa w 1995 roku. Jego trwała popularność świadczy o tym, że kino familijne, pozornie lżejsze gatunkowo, może odgrywać ważną rolę w kształtowaniu wspólnej wyobraźni i kulturowej tożsamości. Awantura o Basię Marii Kaniewskiej jest nie tylko udaną adaptacją klasycznej literatury, lecz także jednym z filarów polskiej tradycji filmów dla dzieci i młodzieży – tradycji, która stanowi istotny element dziedzictwa polskiego kina, a współcześnie także jeden z ekonomicznych fundamentów polskiej kinematografii, przyciągający do kin więcej widzów niż jakikolwiek inny typ produkcji.
Oprac. Miłosz Stelmach
źródło: https://www.fina.gov.pl/lista-polskiego-dziedzictwa-filmowego/
- Do filmu (191)
- Dokumentacyjne (3)
- Próbne (119)
- Scena niewykorzystana w filmie (3)
- Werk (146)
- Czarno-biały (462)
Osoby na zdjęciach:
- Albinowski Andrzej (3) jako rekwizytor
- Baer Bogdan (36) jako aktor
- Bałazińska Ania (1) jako aktorka
- Baljon Tadeusz (8) jako współpraca produkcyjna
- Bartczak Józef (4) jako dźwięk
- Benczak Aleksander (1) jako aktor
- Chojnacka Jadwiga (24) jako aktorka
- Ciecierski Jan (19) jako aktor
- Dąbrowski Karol (11) jako współpraca reżyserska
- Daniel Stanisław (2) jako kierownik produkcji
- Daniewicz Adam (6) jako aktor
- Dobracki Jan (3) jako charakteryzator
- Duszyński Jerzy (56) jako aktor
- Froelich Krystyna (3) jako aktor
- Gajda Mieczysław (37) jako aktor
- Gajewski Jerzy (6) jako oświetlenie
- Górska-Damięcka Irena (2) jako aktorka
- Gozdawa Basia (1) jako aktorka
- Grycner Kasia (1) jako aktorka
- Herder Andrzej (2) jako aktor
- Jakubowski Mirosław (7) jako współpraca charakteryzatorska
- Janczewski Jan (12) jako operator kamery
- Kamas Jerzy (2) jako aktor
- Kaniewska Maria (32) jako reżyser
- Karpińska Halina (2) jako aktorka
- Klimczak Henryk (3) jako mikrofoniarz
- Kobiela Bogumił (3) jako aktor
- Kobuszewski Jan (2) jako aktor
- Korpolińska Hanna (4) jako aktorka
- Krasnodębska Ewa (29) jako aktorka
- Kubiak Tadeusz (2) jako fotoreporter
- Kubicki Kazimierz (2) jako aktor
- Kwaśniewska Wiesława (4) jako aktorka
- Lachowicz Felicja (2) jako aktorka
- Ławniczak Bronisław (2) jako wózkarz
- Lutkiewicz Gustaw (3) jako aktor
- Macherska Janina (21) jako aktorka
- Majda Bohdana (9) jako aktorka
- Makulanka Elżbieta (6) jako aktorka
- Małkowska Hanna (1) jako aktorka
- Mazanek Janusz (3) jako aktor
- Mazurkiewicz Wiesława (6) jako aktorka
- Michnikowski Wiesław (2) jako aktor
- Morgała Józef (1) jako aktor
- Niedbalska Ludmiła (6) jako współpraca reżyserska
- Niewiarowicz Roman (47) jako aktor
- Ordeyg Tadeusz (3) jako aktor
- Pełka Ludwik (16) jako współpraca operatorska
- Piekarska Małgorzata (121) jako aktorka
- Pietraszak Leonard (1) jako aktor
- Rachwalska Barbara (1) jako aktorka
- Rymkiewicz Joanna (1) jako aktorka
- Siódlarczyk Ania (1) jako aktorka
- Słaby Tadeusz (1) jako II kierownik produkcji
- Sokołowska Anna (21) jako reżyser II
- Stroynowska Ania (2) jako aktorka
- Sykulska Zofia (1) jako aktorka
- Szancerowa Zofia (26) jako aktorka
- Szymańska Natalia (2) jako aktorka
- Wilczyńska Zofia (14) jako aktorka
- Wójtowicz Antoni (43) jako operator
- Wołkowicz Marysia (2) jako aktorka
- Wytysiński Ludwik (4) jako aktor
- Zając Tadeusz (13) jako oświetlenie
- Zakrzeński Janusz (1) jako aktor
- Zdzieszyńska Ewa (16) jako aktorka
- niezidentyfikowana (4) jako ?
- niezidentyfikowana (16) jako aktorka
- niezidentyfikowana (1) jako klapserka
- niezidentyfikowany (5) jako ?
- niezidentyfikowany (37) jako aktor

