
Mieczysław Verocsy
operator, asystent operatora obrazu, aktor, operator II, operator kamery, gość na planie
Mieczysław Verocsy urodził się 17 maja 1920 roku, a zmarł 5 marca 1987 roku. Pochodził ze Lwowa.
Ukończył roczny Kurs Przysposobienia Filmowego w Krakowie – zorganizowany w ramach utworzonego w maju 1945 roku przez Antoniego Bohdziewicza Warsztatu Filmowego Młodych, który był pierwszą formą szkolenia w dziedzinie kinematografii w Polsce po drugiej wojnie światowej. W latach 1956-1957 był studentem Zaocznych Studiów Operatorskich Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej w Łodzi. Karierę zawodową rozpoczął wcześniej, dzieląc z Kazimierzem Konradem obowiązki asystenta autora zdjęć (Adolfa Forberta) do socrealistycznego filmu wojennego Stalowe serca (1948), którego reżyserem był Stanisław Urbanowicz, ukrywający się pod pseudonimem Stanisław Januszewski.
Mieczysław Verocsy zrobił zdjęcia do kilku filmów dokumentalnych oraz jednego filmu animowanego i jednego krótkometrażowego filmu fabularnego. Jego dorobek jako autora (ściśle: współautora) zdjęć w pełnometrażowych kinowych produkcjach fabularnych sprowadza się do dwóch komedii. Pierwsza z nich – Skarb Leonarda Buczkowskiego (1948, współautor zdjęć: Seweryn Kruszyński) – jest zarazem pierwszą polską komedią powojenną. Z tego względu trafiła do programu Akademii Polskiego Filmu. Druga, w reżyserii Jana Fethkego, nosi tytuł Irena do domu!(1955); Verocsy odpowiadał w niej za zdjęcia plenerowe, wnętrzowe miał w swej gestii Feliks Średnicki.
Verocsy pracował jako II operator Pierwszych dni Jana Rybkowskiego (1951, zdjęcia: Władysław Forbert) i – wspólnie z przyszłym wybitnym autorem zdjęć filmowych Mieczysławem Jahodą – dyptyku Jerzego Kawalerowicza Celuloza (1953), Pod gwiazdą frygijską (1954, zdjęcia do obu części: Seweryn Kruszyński).
Pod szyldem „współpraca operatorska″ nazwisko Verocsy widnieje w napisach czołowych Kochanków z MaronyJerzego Zarzyckiego (1966, dzielił tu tę funkcją z Tadeuszem Jakuczynem) oraz dwóch filmów telewizyjnych.
Mieczysław Verocsy był przede wszystkim operatorem kamery (szwenkierem) łącznie w ponad czterdziestu fabularnych filmach kinowych i telewizyjnych oraz serialach. Listę otwiera tu Przygoda na Mariensztacie Leonarda Buczkowskiego (1953, zdjęcia: Seweryn Kruszyński, Franciszek Fuchs), zamykają zaś ją Wierne bliznyWłodzimierza Olszewskiego (1981, zdjęcia: Czesław Świrta). Są na niej tytuły świadczące o tym, że z Verocsym współpracowali znani autorzy zdjęć filmowych, takie jak np.: Giuseppe w Warszawie Stanisława Lenartowicza (1964, zdjęcia: Antoni Nurzyński), Westerplatte Stanisława Różewicza (1967, zdjęcia: Jerzy Wójcik), Urząd Janusza Majewskiego (1969, TV, zdjęcia: Kurt Weber) i inne.
- Barwny (25)
- Czarno-biały (497)
- Sepia (1)
Powiązane tematy:
- 1948 - Skarb (6) jako operator
- 1948 - Stalowe serca (4) jako asystent operatora obrazu
- 1948 - Powrót [1948] (1) jako asystent operatora obrazu
- 1949 - Za wami pójdą inni... (9) jako aktor
- 1951 - Pierwsze dni (75) jako operator II
- 1953 - Celuloza (35) jako operator II
- 1953 - Przygoda na Mariensztacie (58) jako operator kamery
- 1954 - Pod gwiazdą frygijską (25) jako operator II
- 1955 - Irena do domu! (3) jako operator
- 1957 - Król Maciuś I (1) jako gość na planie
- 1958 - Zadzwońcie do mojej żony (3) jako operator kamery
- 1959 - Cafe "Pod Minogą" (54) jako operator kamery
- 1960 - Krzyżacy (2) jako gość na planie
- 1960 - Decyzja (2) jako operator kamery
- 1962 - Zerwany most (34) jako operator kamery
- 1963 - Skąpani w ogniu (20) jako operator kamery
- 1963 - Liczę na wasze grzechy (18) jako operator kamery
- 1964 - Barwy walki (6) jako operator kamery
- 1964 - Giuseppe w Warszawie (2) jako operator kamery
- 1965 - Niedziela sprawiedliwości (8) jako operator kamery
- 1966 - Piekło i niebo (1) jako aktor
- 1967 - Westerplatte (21) jako operator kamery
- 1968 - Tabliczka marzenia (11) jako operator kamery
- 1969 - Czerwone i złote (4) jako operator kamery
- 1969 - Urząd (3) jako operator kamery
- 1969 - Księżyc (12) jako operator kamery
- 1970 - Pogoń za Adamem (6) jako operator kamery
- 1970 - Kto wierzy w bociany? (4) jako operator kamery
- 1970 - Południk zero (29) jako operator kamery
- 1971 - Seksolatki (25) jako operator kamery
- 1971 - Na przełaj (1) jako operator kamery
- 1972 - Poszukiwany, poszukiwana (29) jako operator kamery
- 1976 - Olśnienie (7) jako operator kamery
- 1977 - Gdzie woda czysta i trawa zielona (3) jako operator kamery
- 1981 - Wierne blizny (1) jako operator kamery
Zdjęcia: