
Biogram:
Znakomita scenografka związana – przede wszystkim – ze Starym Teatrem, gwiazda kabaretu Piwnica pod Baranami, profesor krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. W filmach Andrzeja Wajdy stworzyła kilka niezapomnianych kreacji aktorskich.
Urodziła się 16 maja 1930 roku w Warszawie. Absolwentka historii sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim (1952) oraz Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (1958). Po raz pierwszy pojawiła się na ekranie – w epizodycznej roli pracownicy fotoplastykonu – w Samsonie (1961) Andrzeja Wajdy. Piętnaście lat później zagrała jedną z głównych ról w Człowieku z marmuru (1976), wcielając się w Hankę Tomczyk, żonę Mateusza Birkuta. Kontynuowała ją w nakręconym przez Wajdę pięć lat później – Człowieku z żelaza (1981).
Fantastyczną kreację stworzyła w Iwaszkiewiczowskich Pannach z Wilka (1979), nominowanej do Oscara, przejmującej opowieści o życiu, miłości, śmierci i upływającym czasie, gdzie zagrała pełną ciepłą oraz wyrozumiałości Kazię, najstarszą z tytułowych panien. Równie interesująca, choć drugoplanowa, jest postać mamy Witka w Kronice wypadków miłosnych (1985), przepięknej adaptacji nostalgicznej powieści Tadeusza Konwickiego. W Korczaku (1990) była matką Szlomy, jednego z podopiecznych doktora, w Panu Tadeuszu (1999) – kawiarką, a w Katyniu (2007) – panią Gretą, asystentką profesora medycyny sądowej.
Urodziła się 16 maja 1930 roku w Warszawie. Absolwentka historii sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim (1952) oraz Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (1958). Po raz pierwszy pojawiła się na ekranie – w epizodycznej roli pracownicy fotoplastykonu – w Samsonie (1961) Andrzeja Wajdy. Piętnaście lat później zagrała jedną z głównych ról w Człowieku z marmuru (1976), wcielając się w Hankę Tomczyk, żonę Mateusza Birkuta. Kontynuowała ją w nakręconym przez Wajdę pięć lat później – Człowieku z żelaza (1981).
Fantastyczną kreację stworzyła w Iwaszkiewiczowskich Pannach z Wilka (1979), nominowanej do Oscara, przejmującej opowieści o życiu, miłości, śmierci i upływającym czasie, gdzie zagrała pełną ciepłą oraz wyrozumiałości Kazię, najstarszą z tytułowych panien. Równie interesująca, choć drugoplanowa, jest postać mamy Witka w Kronice wypadków miłosnych (1985), przepięknej adaptacji nostalgicznej powieści Tadeusza Konwickiego. W Korczaku (1990) była matką Szlomy, jednego z podopiecznych doktora, w Panu Tadeuszu (1999) – kawiarką, a w Katyniu (2007) – panią Gretą, asystentką profesora medycyny sądowej.
Jerzy Armata
źródło: www.akademiapolskiegofilmu.pl
Rodzaj zdjęć::
- Do filmu (71)
- Dokumentacyjne (20)
- Premiera (6)
- Scena niewykorzystana w filmie (2)
- Werk (6)
Kolor zdjęć::
- Barwny (63)
- Czarno-biały (42)
Powiązane tematy:
- 1961 - Drugi człowiek (1) jako aktorka
- 1976 - Człowiek z marmuru (14) jako aktorka
- 1977 - Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku 1977 (1) jako żona reżysera
- 1979 - Panny z Wilka (43) jako aktorka
- 1981 - Człowiek z żelaza (9) jako aktorka
- 1985 - Kronika wypadków miłosnych (18) jako aktorka
- 1990 - Korczak (7) jako aktorka
- 1991/12 - Spotkanie Andrzejkowe (1) jako aktorka
- 1996 - 100 lat kina w Polsce (8) jako żona reżysera
- 1999/02/14 - Nagroda Wolności dla Andrzeja Wajdy (3) jako żona reżysera
Zdjęcia: