
Biogram:
„Artystą być to rodzaj powołania. Jak istnieje etos inteligenta niosącego kaganek oświaty, tak istnieje etos artysty, który dzieli się z widownią tym, co przeżywa, dzieli się zagadką bytu, miłości, ciekawością innego człowieka. Artystą się bywa. Kiedy uda się dotknąć najistotniejszych problemów, filozoficznego skrótu, jakiegoś wyrazu, przenikającego do kości” – stwierdził aktor na łamach „Gazety Lubuskiej” (1999).
Urodził się 7 września 1946 roku w Chorzowie. Jest absolwentem Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie (1968). Po ukończeniu studiów związał się z krakowskim Teatrem Rozmaitości (1968-1970), a następnie z teatrami warszawskimi: Dramatycznym (1970-1973), Współczesnym (1973-1974, 2001-2003), Powszechnym (1974-1986), Studio (1986-1997), Narodowym (1997-2001), Polskim (od 2003). Laureat wielu prestiżowych laurów, m.in.: Nagrody im. Zbigniewa Cybulskiego (1971), a także Splendora Splendorów za kreacje radiowe (2011).
Zagrał w ponad stu filmach i serialach telewizyjnych. Po raz pierwszy pojawił się na ekranie – i to od razu w jednej z głównych ról – w 1968 roku, jako współczesny, wrażliwy chłopak w ekranizacji książki Andrzeja Brychta Dancing w kwaterze Hitlera, dokonanej przez Jana Batorego. To był udany debiut, ale prawdziwe kreacje stworzył w Soli ziemi czarnej (1969) oraz kontynuującej ją Perle w koronie (1971). W tej pierwszej – utrzymanej w balladowej poetyce, pełnej liryzmu i plastycznego uroku – śląskiej opowieści Kazimierza Kutza, historii siedmiu braci Basistów, powstańców roku 1920, wcielił się w Gabriela, najmłodszego, który zakochał się w pięknej niemieckiej sanitariuszce, w filmie drugim, poświęconym dziejom górniczego strajku z lat trzydziestych, a zarazem będącym subtelną historią miłosną, zagrał Jasia – prawego męża i ojca, a także górnika i obywatela.
Często obsadzano go w rolach ludzi, którym sprawy ojczyzny nie są obojętne: w Romantycznych (1971) Stanisława Różewicza kreował powstańca Władysława Zaborowskiego, próbującego przedostać się na Węgry do oddziałów generała Bema, w Zasiekach (1973) Andrzeja Jerzego Piotrowskiego – żołnierza Dywizji Kościuszkowskiej, byłego „andersowca”, walczącego pod Lenino, w Gorączce (1980), znakomitej ekranizacji Dziejów jednego pocisku Andrzeja Struga, dokonanej przez Agnieszkę Holland – w przywódcę grupy bojowców, organizujących zamach na generała-gubernatora, w Wiernej rzece (1983) Tadeusza Chmielewskiego, udanej adaptacji powieści Stefana Żeromskiego – w rannego powstańca Księcia Józefa Odrowąża, wreszcie w Generale Nilu (2009) Ryszarda Bugajskiego, próbie rekonstrukcji ostatnich lat życia legendarnego dowódcy Kedywu Armii Krajowej – w tytułowego bohatera, generała brygady Augusta Emila Fieldorfa ps. „Nil". Ta ostatnia kreacja przyniosła mu nagrodę aktorską na festiwalu w Tiburon (2010).
Jedną z najlepszych ról w dorobku Łukaszewicza jest – bez wątpienia – postać Stanisława, młodszego brata Bolesława, w którego wcielił się Daniel Olbrychski, w Wajdowskiej ekranizacji Brzeziny (1970) Jarosława Iwaszkiewicza, przepięknej ballady o miłości, życiu i śmierci. Później jeszcze dwukrotnie spotkał się na planie z tym reżyserem: w Weselu (1972) pojawił się jako Widmo, w Katyniu (2007) zagrał kapelana.
Wiele interesujących ról w dorobku Łukaszewicza pochodzi z realizowanych z dużym rozmachem inscenizacyjnym filmów kostiumowych, często (choć nie zawsze) będących ekranizacjami znanych książek, czego najlepszymi przykładami są postacie: Zygmunta Szczerbica, jednego z kochanków Ewy, bohaterki Dziejów grzechu (1975) Waleriana Borowczyka, efektownej adaptacji skandalizującej książki Stefana Żeromskiego, porucznika Alfreda Kiekeritza w Lekcji martwego języka (1979) Janusza Majewskiego, opartego na motywach znanej powieści Andrzeja Kuśniewicza sugestywnego obrazu rozpadu monarchii austro-węgierskiej, ukazanego poprzez losy młodego porucznika ułanów poszukującego sensu życia i śmierci, Franzela, najstarszego syna Hansa Heinricha, w Magnacie (1986) Filipa Bajona, poświęconym dramatycznym losom śląskiej rodziny magnackiej von Teuss, przedstawionym na tle najważniejszych wydarzeń politycznych – od początku ubiegłego wieku po czasy powojenne, czy XVIII-wiecznego „mesjasza” Jakuba Franka w dojrzałym debiucie Adriana Panka Daas (2011).
Łukaszewicz to nie tylko aktor „zapatrzony w przeszłość”, to artysta wszechstronny, z powodzeniem wcielający się także w bohaterów czasu teraźniejszego, a nawet przyszłego, czego najlepszym przykładem Albert z Seksmisji (1983) Juliusza Machulskiego, jednego z największych bestsellerów w historii kina polskiego.
Urodził się 7 września 1946 roku w Chorzowie. Jest absolwentem Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie (1968). Po ukończeniu studiów związał się z krakowskim Teatrem Rozmaitości (1968-1970), a następnie z teatrami warszawskimi: Dramatycznym (1970-1973), Współczesnym (1973-1974, 2001-2003), Powszechnym (1974-1986), Studio (1986-1997), Narodowym (1997-2001), Polskim (od 2003). Laureat wielu prestiżowych laurów, m.in.: Nagrody im. Zbigniewa Cybulskiego (1971), a także Splendora Splendorów za kreacje radiowe (2011).
Zagrał w ponad stu filmach i serialach telewizyjnych. Po raz pierwszy pojawił się na ekranie – i to od razu w jednej z głównych ról – w 1968 roku, jako współczesny, wrażliwy chłopak w ekranizacji książki Andrzeja Brychta Dancing w kwaterze Hitlera, dokonanej przez Jana Batorego. To był udany debiut, ale prawdziwe kreacje stworzył w Soli ziemi czarnej (1969) oraz kontynuującej ją Perle w koronie (1971). W tej pierwszej – utrzymanej w balladowej poetyce, pełnej liryzmu i plastycznego uroku – śląskiej opowieści Kazimierza Kutza, historii siedmiu braci Basistów, powstańców roku 1920, wcielił się w Gabriela, najmłodszego, który zakochał się w pięknej niemieckiej sanitariuszce, w filmie drugim, poświęconym dziejom górniczego strajku z lat trzydziestych, a zarazem będącym subtelną historią miłosną, zagrał Jasia – prawego męża i ojca, a także górnika i obywatela.
Często obsadzano go w rolach ludzi, którym sprawy ojczyzny nie są obojętne: w Romantycznych (1971) Stanisława Różewicza kreował powstańca Władysława Zaborowskiego, próbującego przedostać się na Węgry do oddziałów generała Bema, w Zasiekach (1973) Andrzeja Jerzego Piotrowskiego – żołnierza Dywizji Kościuszkowskiej, byłego „andersowca”, walczącego pod Lenino, w Gorączce (1980), znakomitej ekranizacji Dziejów jednego pocisku Andrzeja Struga, dokonanej przez Agnieszkę Holland – w przywódcę grupy bojowców, organizujących zamach na generała-gubernatora, w Wiernej rzece (1983) Tadeusza Chmielewskiego, udanej adaptacji powieści Stefana Żeromskiego – w rannego powstańca Księcia Józefa Odrowąża, wreszcie w Generale Nilu (2009) Ryszarda Bugajskiego, próbie rekonstrukcji ostatnich lat życia legendarnego dowódcy Kedywu Armii Krajowej – w tytułowego bohatera, generała brygady Augusta Emila Fieldorfa ps. „Nil". Ta ostatnia kreacja przyniosła mu nagrodę aktorską na festiwalu w Tiburon (2010).
Jedną z najlepszych ról w dorobku Łukaszewicza jest – bez wątpienia – postać Stanisława, młodszego brata Bolesława, w którego wcielił się Daniel Olbrychski, w Wajdowskiej ekranizacji Brzeziny (1970) Jarosława Iwaszkiewicza, przepięknej ballady o miłości, życiu i śmierci. Później jeszcze dwukrotnie spotkał się na planie z tym reżyserem: w Weselu (1972) pojawił się jako Widmo, w Katyniu (2007) zagrał kapelana.
Wiele interesujących ról w dorobku Łukaszewicza pochodzi z realizowanych z dużym rozmachem inscenizacyjnym filmów kostiumowych, często (choć nie zawsze) będących ekranizacjami znanych książek, czego najlepszymi przykładami są postacie: Zygmunta Szczerbica, jednego z kochanków Ewy, bohaterki Dziejów grzechu (1975) Waleriana Borowczyka, efektownej adaptacji skandalizującej książki Stefana Żeromskiego, porucznika Alfreda Kiekeritza w Lekcji martwego języka (1979) Janusza Majewskiego, opartego na motywach znanej powieści Andrzeja Kuśniewicza sugestywnego obrazu rozpadu monarchii austro-węgierskiej, ukazanego poprzez losy młodego porucznika ułanów poszukującego sensu życia i śmierci, Franzela, najstarszego syna Hansa Heinricha, w Magnacie (1986) Filipa Bajona, poświęconym dramatycznym losom śląskiej rodziny magnackiej von Teuss, przedstawionym na tle najważniejszych wydarzeń politycznych – od początku ubiegłego wieku po czasy powojenne, czy XVIII-wiecznego „mesjasza” Jakuba Franka w dojrzałym debiucie Adriana Panka Daas (2011).
Łukaszewicz to nie tylko aktor „zapatrzony w przeszłość”, to artysta wszechstronny, z powodzeniem wcielający się także w bohaterów czasu teraźniejszego, a nawet przyszłego, czego najlepszym przykładem Albert z Seksmisji (1983) Juliusza Machulskiego, jednego z największych bestsellerów w historii kina polskiego.
Jerzy Armata
źródło: www.akademiapolskiegofilmu.pl
Rodzaj zdjęć::
- Do filmu (1975)
- Dokumentacyjne (2)
- Premiera (7)
- Próbne (72)
- Scena niewykorzystana w filmie (2)
- Studyjne (30)
- Werk (433)
Kolor zdjęć::
- Barwny (1197)
- Czarno-biały (1324)
Powiązane tematy:
- Łukaszewicz Olgierd (24) jako aktor
- 1968 - Dancing w kwaterze Hitlera (273) jako aktor
- 1969 - Sól ziemi czarnej (170) jako aktor
- 1969 - Kino Ochota (1) jako aktor
- 1969 - Dzieci z naszej szkoły - Joko (4) jako aktor
- 1969 - Znicz olimpijski (5) jako aktor
- 1970 - Pogoń za Adamem (11) jako aktor
- 1970 - Brzezina (122) jako aktor
- 1970 - Romantyczni (202) jako aktor
- 1971 - Perła w koronie (459) jako aktor
- 1971 - Wezwanie [1971] (76) jako aktor
- 1971 - Bicie serca (12) jako aktor
- 1972 - Przeprowadzka (32) jako aktor
- 1972 - Wesele [1972] (3) jako aktor
- 1973 - Zasieki (20) jako aktor
- 1973 - Stracona noc (64) jako aktor
- 1973 - Przyjęcie na dziesięć osób plus trzy (1) jako aktor
- 1974 - Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku 1974 (1) jako aktor
- 1974 - Zwycięstwo (10) jako aktor
- 1975 - Dzieje grzechu [1975] (15) jako aktor
- 1975 - Znikąd donikąd (35) jako aktor
- 1975 - Noce i dnie (43) jako aktor
- 1976 - Dagny (17) jako aktor
- 1976 - Zaklęty dwór (25) jako aktor
- 1977 - Układ krążenia (2) jako aktor
- 1978 - Sowizdrzał świętokrzyski (177) jako aktor
- 1979 - Lekcja martwego języka (63) jako aktor
- 1979 - Operacja Himmler (1) jako aktor
- 1980 - Gorączka (71) jako aktor
- 1980 - Królowa Bona (11) jako aktor
- 1981 - Klejnot wolnego sumienia (13) jako aktor
- 1981 - Ślepy bokser (4) jako aktor
- 1982 - Dolina Issy (5) jako aktor
- 1982 - Wilczyca (8) jako aktor
- 1982 - Przesłuchanie (22) jako aktor
- 1983 - Seksmisja (52) jako aktor
- 1983 - Widziadło (2) jako aktor
- 1983 - Wierna rzeka [1983] (118) jako aktor
- 1985 - C. K. Dezerterzy (5) jako aktor
- 1986 - Magnat (27) jako aktor
- 1987 - Kingsajz (11) jako aktor
- 1988 - Alchemik (20) jako aktor
- 1988 - Dotknięci (3) jako aktor
- 1989 - Modrzejewska (1) jako aktor
- 1989 - Sztuka kochania (2) jako aktor
- 1992 - Nocne ptaki (2) jako aktor
- 1993 - Trzy kolory. Biały (1) jako aktor
- 1995 - Pokuszenie (2) jako aktor
- 1996 - Awantura o Basię [1996] (261) jako aktor
- 2011 - Uwikłanie (3) jako aktor
- 2018 - Jak pies z kotem (9) jako aktor
Zdjęcia: