
Biogram:
„Nikt nie potrafi grać postaci pozornie pospolitych i nieciekawych tak przenikliwie jak Maklakiewicz” – twierdził Tadeusz Konwicki. „Miał swój styl rozpoznawalny nawet w złych czy wręcz okropnych filmach” – uważał Krzysztof Mętrak. „Nie był gwiazdą. Nie był nawet aktorem głównych ról. A przecież był wybitną indywidualnością aktorską” – pisał o nim Aleksander Jackiewicz w Gwiazdozbiorze (1983).
Urodził się 9 lipca 1927 roku w Warszawie – zmarł 9 października 1977 roku w Warszawie. Absolwent Wydziału Aktorskiego stołecznej Państwowej Wyższej Szkoły Aktorskiej (1951). Występował w teatrach warszawskich: Syrena (1950-1952), Ludowym (1952-1956), Polskim (1956-1957), następnie w Teatrze Ludowym w Nowej Hucie (1958), Teatrze Wybrzeże w Gdańsku (1958-1962), Teatrach Dramatycznych we Wrocławiu (1962-1964), Teatrze Powszechnym (1964-1965) i Polskim (1965-1967) w Warszawie, Starym Teatrze w Krakowie (1967-1969), Teatrze Narodowym (1969-1972) i Rozmaitościach w Warszawie (1974-1976).
Zagrał w ponad stu filmach fabularnych oraz serialach telewizyjnych, głównie role drugoplanowe i epizodyczne. Po raz pierwszy pojawił się na ekranie – jako Józef Bednarczyk, student prawa – we Wspólnym pokoju (1959) Wojciecha Jerzego Hasa, ekranizacji znanej, rozgrywającej się w Warszawie lat trzydziestych, powieści Zbigniewa Uniłowskiego, będącej studium psychiki kilku mieszkańców sublokatorskiego pokoju pewnej czynszowej kamienicy, ludzi wrażliwych, niemogących odnaleźć się w otaczającej ich rzeczywistości, żyjących jakby na jej marginesie.
Był aktorem wszechstronnym. Stworzył wiele pogłębionych psychologicznie, przejmujących kreacji, jak choćby Moskała w Słońce wschodzi raz na dzień (1967) Henryka Kluby, utrzymanej w poetyce ballady sowizdrzalskiej, rozgrywającej się w pierwszych latach po wojnie w beskidzkiej wsi opowieści o ludowym przywódcy Haratyku oraz jego swojskim pojmowaniu nowego społecznego ładu, dworcowy kelner w Zofii (1976), debiucie fabularnym znakomitego reżysera filmów animowanych Ryszarda Czekały, czy nauczyciel tańca w serialu Janusza Morgensterna Polskie drogi (1977). Na uwagę zasługuje również groteskowy Rotmistrz w Salcie (1965) Tadeusza Konwickiego, polemizującej z dokonaniami Polskiej Szkoły Filmowej wariacji na temat rodzimych stereotypów, z finałową sceną nawiązująca do słynnego chocholego tańca z Wesela Stanisława Wyspiańskiego, oraz „sprzedający «Przyjaciółkę»” w Barierze (1966) Jerzego Skolimowskiego, autobiograficznej opowieści o losach młodego inteligenta w polskiej rzeczywistości lat sześćdziesiątych, usiłującego pokonać dzielące go od świata bariery: pieniądza, konwencji, hierarchii.
Największą popularność przyniosła mu rola inżyniera Mamonia w Rejsie (1970) Marka Piwowskiego, paradokumentalna obserwacja pewnego rejsu spacerowym statkiem po Wiśle oraz jego pasażerów, będąca trafną metaforą życia w kraju tzw. realnego socjalizmu. To od tego filmu zaczęła się przyjaźń z Janem Himilsbachem, to na jego planie zawiązał się wspaniały duet komiczny, który znakomicie funkcjonował w filmach Andrzeja Kondratiuka: telewizyjnych Wniebowziętych (1973) oraz kinowym Jak to się robi (1973). W tym pierwszym dwóch przyjaciół wygrywa w totolotka duże pieniądze, obaj są wielkimi fanami awiacji, więc całą sumę zamierzają „przelatać", w drugim – chcą wspólnie nakręcić film, a kiedy to się nie udaje, postanawiają zająć się piosenkarską profesją. W komediach Kondratiuka obaj zagrali główne role, co w ich dorobku jest rzadkością, obaj bowiem byli – przede wszystkim – mistrzami drugiego planu. Ale jest w twórczości Maklakiewicza jeden film – Siedem czerwonych róż, czyli Benek Kwiaciarz o sobie i o innych (1972) Jerzego Sztwiertni, w którym zagrał sześć głównych ról: Władka, kaprala Jankowskiego, dyrektora Wocka, inżyniera Bartkowiaka, kierownika Grada i Benka „Kwiaciarza”.
„Jakoś tak się składa, że tych głównych ról nie gram, nie mam serca do repertuaru, do tych tam wiecznie niespełnionych nadziei, antybodźców bezinteresownej zawiści, czyli tego całego romantyzmu, krótko mówiąc, ja robię na pół etatu” – wyznał na łamach „Filmu” (nr 11/2000).
Urodził się 9 lipca 1927 roku w Warszawie – zmarł 9 października 1977 roku w Warszawie. Absolwent Wydziału Aktorskiego stołecznej Państwowej Wyższej Szkoły Aktorskiej (1951). Występował w teatrach warszawskich: Syrena (1950-1952), Ludowym (1952-1956), Polskim (1956-1957), następnie w Teatrze Ludowym w Nowej Hucie (1958), Teatrze Wybrzeże w Gdańsku (1958-1962), Teatrach Dramatycznych we Wrocławiu (1962-1964), Teatrze Powszechnym (1964-1965) i Polskim (1965-1967) w Warszawie, Starym Teatrze w Krakowie (1967-1969), Teatrze Narodowym (1969-1972) i Rozmaitościach w Warszawie (1974-1976).
Zagrał w ponad stu filmach fabularnych oraz serialach telewizyjnych, głównie role drugoplanowe i epizodyczne. Po raz pierwszy pojawił się na ekranie – jako Józef Bednarczyk, student prawa – we Wspólnym pokoju (1959) Wojciecha Jerzego Hasa, ekranizacji znanej, rozgrywającej się w Warszawie lat trzydziestych, powieści Zbigniewa Uniłowskiego, będącej studium psychiki kilku mieszkańców sublokatorskiego pokoju pewnej czynszowej kamienicy, ludzi wrażliwych, niemogących odnaleźć się w otaczającej ich rzeczywistości, żyjących jakby na jej marginesie.
Był aktorem wszechstronnym. Stworzył wiele pogłębionych psychologicznie, przejmujących kreacji, jak choćby Moskała w Słońce wschodzi raz na dzień (1967) Henryka Kluby, utrzymanej w poetyce ballady sowizdrzalskiej, rozgrywającej się w pierwszych latach po wojnie w beskidzkiej wsi opowieści o ludowym przywódcy Haratyku oraz jego swojskim pojmowaniu nowego społecznego ładu, dworcowy kelner w Zofii (1976), debiucie fabularnym znakomitego reżysera filmów animowanych Ryszarda Czekały, czy nauczyciel tańca w serialu Janusza Morgensterna Polskie drogi (1977). Na uwagę zasługuje również groteskowy Rotmistrz w Salcie (1965) Tadeusza Konwickiego, polemizującej z dokonaniami Polskiej Szkoły Filmowej wariacji na temat rodzimych stereotypów, z finałową sceną nawiązująca do słynnego chocholego tańca z Wesela Stanisława Wyspiańskiego, oraz „sprzedający «Przyjaciółkę»” w Barierze (1966) Jerzego Skolimowskiego, autobiograficznej opowieści o losach młodego inteligenta w polskiej rzeczywistości lat sześćdziesiątych, usiłującego pokonać dzielące go od świata bariery: pieniądza, konwencji, hierarchii.
Największą popularność przyniosła mu rola inżyniera Mamonia w Rejsie (1970) Marka Piwowskiego, paradokumentalna obserwacja pewnego rejsu spacerowym statkiem po Wiśle oraz jego pasażerów, będąca trafną metaforą życia w kraju tzw. realnego socjalizmu. To od tego filmu zaczęła się przyjaźń z Janem Himilsbachem, to na jego planie zawiązał się wspaniały duet komiczny, który znakomicie funkcjonował w filmach Andrzeja Kondratiuka: telewizyjnych Wniebowziętych (1973) oraz kinowym Jak to się robi (1973). W tym pierwszym dwóch przyjaciół wygrywa w totolotka duże pieniądze, obaj są wielkimi fanami awiacji, więc całą sumę zamierzają „przelatać", w drugim – chcą wspólnie nakręcić film, a kiedy to się nie udaje, postanawiają zająć się piosenkarską profesją. W komediach Kondratiuka obaj zagrali główne role, co w ich dorobku jest rzadkością, obaj bowiem byli – przede wszystkim – mistrzami drugiego planu. Ale jest w twórczości Maklakiewicza jeden film – Siedem czerwonych róż, czyli Benek Kwiaciarz o sobie i o innych (1972) Jerzego Sztwiertni, w którym zagrał sześć głównych ról: Władka, kaprala Jankowskiego, dyrektora Wocka, inżyniera Bartkowiaka, kierownika Grada i Benka „Kwiaciarza”.
„Jakoś tak się składa, że tych głównych ról nie gram, nie mam serca do repertuaru, do tych tam wiecznie niespełnionych nadziei, antybodźców bezinteresownej zawiści, czyli tego całego romantyzmu, krótko mówiąc, ja robię na pół etatu” – wyznał na łamach „Filmu” (nr 11/2000).
Jerzy Armata
źródło: www.akademiapolskiegofilmu.pl
Rodzaj zdjęć::
Kolor zdjęć::
- Barwny (358)
- Czarno-biały (1104)
Powiązane tematy:
- 1955 - Sprawa pilota Maresza (3) jako aktor
- 1955 - Zaczarowany rower (5) jako aktor
- 1959 - Wspólny pokój (23) jako aktor
- 1960 - Do widzenia, do jutra (1) jako aktor
- 1960 - Szklana Góra (6) jako aktor
- 1961 - Złoto (12) jako aktor
- 1961 - Samson (1) jako aktor
- 1961 - Drugi człowiek (1) jako aktor
- 1961 - Ogniomistrz Kaleń (3) jako aktor
- 1962 - Jak być kochaną (22) jako aktor
- 1962 - Gangsterzy i filantropi - Profesor (4) jako aktor
- 1962 - Mężczyźni na wyspie (4) jako aktor
- 1962 - Rodzina Milcarków (2) jako aktor
- 1963 - Dwa żebra Adama (6) jako aktor
- 1963 - Rozwodów nie będzie - Zdarzenie III (2) jako aktor
- 1963 - Pamiętnik Pani Hanki (23) jako aktor
- 1963 - Skąpani w ogniu (11) jako aktor
- 1964 - Pierwszy dzień wolności (1) jako aktor
- 1964 - Prawo i pięść (89) jako aktor
- 1964 - Rękopis znaleziony w Saragossie (25) jako aktor
- 1964 - Barwy walki (10) jako aktor
- 1964 - Giuseppe w Warszawie (3) jako aktor
- 1964 - Rachunek sumienia (7) jako aktor
- 1965 - Salto (22) jako aktor
- 1965 - Święta wojna (40) jako aktor
- 1965 - Matura (9) jako aktor
- 1965 - Trzy kroki po ziemi - Godzina drogi (39) jako aktor
- 1965 - Katastrofa (8) jako aktor
- 1966 - Marysia i Napoleon (58) jako aktor
- 1966 - Bokser (11) jako aktor
- 1966 - Przedświąteczny wieczór (14) jako aktor
- 1966 - Cała naprzód (8) jako aktor
- 1966 - Chciałbym się ogolić (2) jako aktor
- 1966 - Klub Profesora Tutki - Profesor Tutka był dziennikarzem (2) jako aktor
- 1966 - Bariera (7) jako aktor
- 1967 - Słońce wschodzi raz na dzień (31) jako aktor
- 1967 - Wycieczka w nieznane (4) jako aktor
- 1967 - Marsjanie - Kobieta (5) jako aktor
- 1967 - Komedia z pomyłek (2) jako aktor
- 1967 - Długa noc (13) jako aktor
- 1967 - Katarynka [1967] (1) jako aktor
- 1967 - Kwestia sumienia (3) jako aktor
- 1968 - Przygoda z piosenką (30) jako aktor
- 1968 - Wszystko na sprzedaż (2) jako aktor
- 1968 - Dancing w kwaterze Hitlera (52) jako aktor
- 1968 - Klub Profesora Tutki - Motylek (5) jako aktor
- 1968 - Ostatni po Bogu (2) jako aktor
- 1969 - Jarzębina czerwona (21) jako aktor
- 1969 - Jak rozpętałem drugą wojnę światową - Za bronią (5) jako aktor
- 1969 - Czerwone i złote (18) jako aktor
- 1969 - Co jest w człowieku w środku (1) jako aktor
- 1970 - Rejs (41) jako aktor
- 1970 - Dzięcioł (16) jako aktor
- 1970 - Kolumbowie (16) jako aktor
- 1970 - Prawdzie w oczy (20) jako aktor
- 1970 - Wakacje z duchami (8) jako aktor
- 1970 - Przystań [1970] (4) jako aktor
- 1970 - Dziura w ziemi (4) jako aktor
- 1971 - Niebieskie jak Morze Czarne (34) jako aktor
- 1971 - Trąd (11) jako aktor
- 1971 - Złote koło (13) jako aktor
- 1971 - Gwiazda wytrwałości (39) jako aktor
- 1971 - Nos (19) jako aktor
- 1971 - Aktorka (7) jako aktor
- 1971 - Obcy w lesie (5) jako aktor
- 1971 - Seksolatki (16) jako aktor
- 1972 - Jak daleko stąd, jak blisko (53) jako aktor
- 1972 - Rewizja osobista (61) jako aktor
- 1972 - Opętanie (13) jako aktor
- 1972 - Siedem czerwonych róż czyli Benek Kwiaciarz o sobie i o innych (11) jako aktor
- 1972 - Na krawędzi (11) jako aktor
- 1972 - Trzeba zabić tę miłość (9) jako aktor
- 1973 - Przyjęcie na dziesięć osób plus trzy (38) jako aktor
- 1973 - Wniebowzięci (26) jako aktor
- 1973 - Pies (9) jako aktor
- 1973 - Stawiam na Tolka Banana (3) jako aktor
- 1974 - Jak to się robi (158) jako aktor
- 1974 - Głowy pełne gwiazd (7) jako aktor
- 1974 - Jej portret (8) jako aktor
- 1974 - Czterdziestolatek (7) jako aktor
- 1974 - Jabłka (31) jako aktor
- 1975 - Grzech Antoniego Grudy (2) jako aktor
- 1975 - Hazardziści (30) jako aktor
- 1975 - Obrazki z życia - Sprawa mydła (2) jako aktor
- 1976 - Polskie drogi (7) jako aktor
- 1976 - Brunet wieczorową porą (6) jako aktor
- 1976 - Za rok, za dzień, za chwilę... (4) jako aktor
- 1976 - Zofia (12) jako aktor
- 1976 - Zaklęty dwór (2) jako aktor
- 1976 - Szaleństwo Majki Skowron (1) jako aktor
- 1976 - Złota kaczka [1976] (2) jako aktor
- 1977 - Rekolekcje (3) jako aktor
- 1977 - Królowa pszczół (7) jako aktor
- 1977 - Milioner (7) jako aktor
Zdjęcia: