
Biogram:
„Z pewnością mogę powiedzieć, że film to niespełniona dziedzina mojej działalności. Nie dostarczył mi dostatecznej satysfakcji. Poza Saltem, Jak daleko stąd, jak blisko i kilkoma filmami Andrzeja Wajdy (na czele z Weselem, które zawsze będzie aktualne) nie wypowiedziałem się jako aktor filmowy w pełni, nie zaistniałem (...) jako reprezentant swojego pokolenia. Film to moja nie wypełniona karta” – wyznał aktor na łamach miesięcznika „Teatr” (nr 1/1995). Krytycy i widzowie mają na ten temat odmienne zdanie.
Urodził się 11 listopada 1924 roku w Rydze – zmarł 21 lipca 2012 roku w Warszawie. Aktorskiej profesji uczył się podczas wojny na zajęciach tajnego Państwowego Instytutu Sztuki Teatralnej. Egzamin eksternistyczny zdał w 1945 roku i natychmiast związał się z Teatrem Wojska Polskiego w Łodzi (1948-1949), następnie przeniósł się do Warszawy, gdzie występował w teatrach: Współczesnym (1949-1964, 1966-1972), Dramatycznym (1964-1966, 1982), Narodowym (1972-1980, 2010), Polskim (1983-1989). Był także świetnym pedagogiem, w latach 1971-1981 pełnił funkcję dziekana Wydziału Aktorskiego, a w latach 1981-1987 i 1994-1996 – rektora warszawskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej.
Zagrał w ponad pięćdziesięciu filmach i serialach telewizyjnych, był także lektorem Polskiej Kroniki Filmowej oraz kilkudziesięciu filmów dokumentalnych. Po raz pierwszy jego głos zabrzmiał w 1945 roku w dokumencie Tadeusza Makarczyńskiego Łopuszna, ziemia nieznana, a jego osobę można było dostrzec na ekranie rok później – jako wykonawcę wyroku na skrzypku konfidencie – w Zakazanych piosenkach (1946) Leonarda Buczkowskiego. Na pierwszą główną rolę musiał poczekać jednak blisko 15 lat. Dostał ją od Jerzego Passendorfera w Powrocie (1960), gdzie wcielił się w „Siwego”, byłego akowca, uczestnika powstania warszawskiego, który po latach przyjeżdża do stolicy w poszukiwaniu dawnych przyjaciół, odświeżenia dawnych, wspólnych wspomnień. W roku następnym zagrał główną rolę – młodego mężczyzny przechodzącego psychologiczną metamorfozę – w rozgrywającym się podczas bombardowania Drezna dramacie Jana Rybkowskiego Dziś w nocy umrze miasto (1961). Ten reżyser obsadził go również w wiodących rolach w swych następnych filmach: Spotkaniu w Bajce (1962), Naprawdę wczoraj (1963), Sposobie bycia (1965). Znakomitą kreację – podobnie jak i jego partnerzy – stworzył w Życie raz jeszcze (1964) Janusza Morgensterna, toczącej się w pierwszych powojennych latach, pełnej dramatycznych zwrotów opowieści o trójce bliskich sobie ludzi – żarliwym komuniście (Tadeusz Łomnicki), polskim lotniku z RAF-u (Andrzej Łapicki) i młodzieżowej działaczce (Ewa Wiśniewska).
Interesujące są jego role w filmach Tadeusza Konwickiego: pijaka Pietucha w Salcie (1965), groteskowej opowieści poświęconej „nam samym” – jak ujął to lapidarnie odtwórca głównej roli – Zbigniew Cybulski, polemizującej z dokonaniami Polskiej Szkoły Filmowej, finałową sceną nawiązującej do słynnego chocholego tańca z Wesela Stanisława Wyspiańskiego, Andrzeja – protagonisty Jak daleko stąd, jak blisko (1971), przejmującej podróży w głąb samego siebie, w której jawa miesza się ze snem, rzeczywistość z fantasmagorią, oraz cara w śnie Senatora w Lawie (1989). W dużej mierze role te korespondują z kreacjami, jakie stworzył w filmach Andrzeja Wajdy. We Wszystko na sprzedaż (1968) zagrał również Andrzeja, reżysera filmowego, kręcącego właśnie film pod tym tytułem, którego bohaterami uczynił swoich przyjaciół, a rzeczywiste losy splatały się w nim z wymyśloną fabułą. Wajda najczęściej przenosi na ekran utwory literackie. Tym razem scenariusz – zainspirowany tragiczną śmiercią Cybulskiego – napisał sam. Łapicki często występował w filmach Wajdy: w Weselu (1972) zagrał Poetę, w Ziemi obiecanej (1974) – Trawińskiego, w Pannach z Wilka (1979) – doktora, w Panu Tadeuszu – księdza (1999).
„Aktor nigdy nie wykroczy poza siebie. Tadeusz Łomnicki, który przylepiał sobie różne nosy, zakładał peruki, wrzeszczał, pluł i wyciągał flaki na wierzch, pozostawał cały czas sobą, Łomnickim. Aktor jest instrumentem dla siebie, gra sobą. Steinway pozostaje zawsze fortepianem, może wydawać najwyżej trochę inny dźwięk, w zależności od tego, kto i jaką melodię na nim wygrywa” – powiedział w wywiadzie dla „Teatru” (nr 12/2008).
Urodził się 11 listopada 1924 roku w Rydze – zmarł 21 lipca 2012 roku w Warszawie. Aktorskiej profesji uczył się podczas wojny na zajęciach tajnego Państwowego Instytutu Sztuki Teatralnej. Egzamin eksternistyczny zdał w 1945 roku i natychmiast związał się z Teatrem Wojska Polskiego w Łodzi (1948-1949), następnie przeniósł się do Warszawy, gdzie występował w teatrach: Współczesnym (1949-1964, 1966-1972), Dramatycznym (1964-1966, 1982), Narodowym (1972-1980, 2010), Polskim (1983-1989). Był także świetnym pedagogiem, w latach 1971-1981 pełnił funkcję dziekana Wydziału Aktorskiego, a w latach 1981-1987 i 1994-1996 – rektora warszawskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej.
Zagrał w ponad pięćdziesięciu filmach i serialach telewizyjnych, był także lektorem Polskiej Kroniki Filmowej oraz kilkudziesięciu filmów dokumentalnych. Po raz pierwszy jego głos zabrzmiał w 1945 roku w dokumencie Tadeusza Makarczyńskiego Łopuszna, ziemia nieznana, a jego osobę można było dostrzec na ekranie rok później – jako wykonawcę wyroku na skrzypku konfidencie – w Zakazanych piosenkach (1946) Leonarda Buczkowskiego. Na pierwszą główną rolę musiał poczekać jednak blisko 15 lat. Dostał ją od Jerzego Passendorfera w Powrocie (1960), gdzie wcielił się w „Siwego”, byłego akowca, uczestnika powstania warszawskiego, który po latach przyjeżdża do stolicy w poszukiwaniu dawnych przyjaciół, odświeżenia dawnych, wspólnych wspomnień. W roku następnym zagrał główną rolę – młodego mężczyzny przechodzącego psychologiczną metamorfozę – w rozgrywającym się podczas bombardowania Drezna dramacie Jana Rybkowskiego Dziś w nocy umrze miasto (1961). Ten reżyser obsadził go również w wiodących rolach w swych następnych filmach: Spotkaniu w Bajce (1962), Naprawdę wczoraj (1963), Sposobie bycia (1965). Znakomitą kreację – podobnie jak i jego partnerzy – stworzył w Życie raz jeszcze (1964) Janusza Morgensterna, toczącej się w pierwszych powojennych latach, pełnej dramatycznych zwrotów opowieści o trójce bliskich sobie ludzi – żarliwym komuniście (Tadeusz Łomnicki), polskim lotniku z RAF-u (Andrzej Łapicki) i młodzieżowej działaczce (Ewa Wiśniewska).
Interesujące są jego role w filmach Tadeusza Konwickiego: pijaka Pietucha w Salcie (1965), groteskowej opowieści poświęconej „nam samym” – jak ujął to lapidarnie odtwórca głównej roli – Zbigniew Cybulski, polemizującej z dokonaniami Polskiej Szkoły Filmowej, finałową sceną nawiązującej do słynnego chocholego tańca z Wesela Stanisława Wyspiańskiego, Andrzeja – protagonisty Jak daleko stąd, jak blisko (1971), przejmującej podróży w głąb samego siebie, w której jawa miesza się ze snem, rzeczywistość z fantasmagorią, oraz cara w śnie Senatora w Lawie (1989). W dużej mierze role te korespondują z kreacjami, jakie stworzył w filmach Andrzeja Wajdy. We Wszystko na sprzedaż (1968) zagrał również Andrzeja, reżysera filmowego, kręcącego właśnie film pod tym tytułem, którego bohaterami uczynił swoich przyjaciół, a rzeczywiste losy splatały się w nim z wymyśloną fabułą. Wajda najczęściej przenosi na ekran utwory literackie. Tym razem scenariusz – zainspirowany tragiczną śmiercią Cybulskiego – napisał sam. Łapicki często występował w filmach Wajdy: w Weselu (1972) zagrał Poetę, w Ziemi obiecanej (1974) – Trawińskiego, w Pannach z Wilka (1979) – doktora, w Panu Tadeuszu – księdza (1999).
„Aktor nigdy nie wykroczy poza siebie. Tadeusz Łomnicki, który przylepiał sobie różne nosy, zakładał peruki, wrzeszczał, pluł i wyciągał flaki na wierzch, pozostawał cały czas sobą, Łomnickim. Aktor jest instrumentem dla siebie, gra sobą. Steinway pozostaje zawsze fortepianem, może wydawać najwyżej trochę inny dźwięk, w zależności od tego, kto i jaką melodię na nim wygrywa” – powiedział w wywiadzie dla „Teatru” (nr 12/2008).
Jerzy Armata
źródło: www.akademiapolskiegofilmu.pl
Rodzaj zdjęć::
- Do filmu (2143)
- Dokumentacyjne (18)
- Pozowane (48)
- Premiera (16)
- Próbne (18)
- Prywatne (5)
- Scena niewykorzystana w filmie (58)
- Werk (586)
Kolor zdjęć::
- Barwny (777)
- Czarno-biały (2115)
Powiązane tematy:
- 1968/02/06 - Łapicki Andrzej (60) jako aktor
- 1946 - Dwie godziny (4) jako aktor
- 1947 - Jasne Łany (6) jako aktor
- 1950 - Miasto nieujarzmione (3) jako aktor
- 1950 - Dwie brygady (18) jako aktor
- 1953 - Domek z kart (20) jako aktor
- 1953 - Żołnierz zwycięstwa (40) jako aktor
- 1955 - Godziny nadziei (3) jako aktor
- 1960 - Powrót [1960] (242) jako aktor
- 1961 - Dziś w nocy umrze miasto (229) jako aktor
- 1962 - Spotkanie w "Bajce" (113) jako aktor
- 1962 - Spóźnieni przechodnie - Krąg istnienia (15) jako reżyser
- 1962 - Spóźnieni przechodnie - Nauczycielka (25) jako aktor
- 1962 - Głos z tamtego świata (1) jako aktor
- 1963 - Naprawdę wczoraj (267) jako aktor
- 1963 - Pamiętnik Pani Hanki (67) jako aktor
- 1964 - Życie raz jeszcze (30) jako aktor
- 1965 - Salto (22) jako aktor
- 1965 - Sposób bycia (133) jako aktor
- 1966 - Lekarstwo na miłość (49) jako aktor
- 1966 - Gdzie jest trzeci król (43) jako aktor
- 1966 - Ktokolwiek wie... (5) jako aktor
- 1966 - Mistrz (2) jako aktor
- 1967 - Poradnik matrymonialny (110) jako aktor
- 1967 - Cześć kapitanie (27) jako aktor
- 1967 - Poczmistrz (13) jako aktor
- 1967 - Klub szachistów (2) jako aktor
- 1967 - Szach i mat! (7) jako aktor
- 1967 - Kwestia sumienia (13) jako aktor
- 1968 - Wszystko na sprzedaż (109) jako aktor
- 1968 - Lalka [1968] (37) jako aktor
- 1968 - Dancing w kwaterze Hitlera (167) jako aktor
- 1968 - Zbrodnia lorda Artura Savile (4) jako aktor
- 1968 - Mistrz tańca (1) jako aktor
- 1969 - Jarzębina czerwona (43) jako aktor
- 1969 - Przygody Pana Michała (18) jako aktor
- 1970 - Epilog norymberski (13) jako aktor
- 1972 - Jak daleko stąd, jak blisko (370) jako aktor
- 1972 - Wesele [1972] (112) jako aktor
- 1973 - Zazdrość i medycyna (266) jako aktor
- 1973 - Stracona noc (64) jako aktor
- 1974 - Ziemia obiecana [1974] (30) jako aktor
- 1977 - Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku 1977 (5) jako aktor
- 1977 - Sprawa Gorgonowej (10) jako aktor
- 1979 - Panny z Wilka (1) jako aktor
- 1980 - Urodziny młodego warszawiaka (19) jako aktor
- 1981 - Debiutantka (31) jako aktor
- 1986 - W zawieszeniu (9) jako aktor
- 1988 - Gdzieśkolwiek jest, jeśliś jest... (3) jako aktor
- 1989 - Opowieść o "Dziadach" Adama Mickiewicza. Lawa (4) jako aktor
- 1989 - Stan posiadania (1) jako aktor
- 1999 - Pan Tadeusz [1999] (6) jako aktor
Zdjęcia: